اسید پاشی

اسیدپاشی اقدامی تلافی ‌جویانه بوده که امکان دارد به دلایل مختلفی صورت بگیرد. متاسفانه آمار این اقدام تا حد زیادی بالا رفته است. از همین رو، قوانین و تبصره ‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند که مجازات اسیدپاشی را تعیین می‌کنند. هر یک از این تبصره ها و قوانین حالات خاص این اقدام را مورد بررسی قرار می دهند و با توجه به آن، حکم مقتضی صادر می‌ شود.
پیش ‌از صحبت در مورد مجازات اسیدپاشی و بررسی تبصره‌ ها و قوانین موجود در این زمینه، توضیح می دهیم که چه زمانی یک نفر به‌ عنوان مجرم در زمینه اسید پاشی شناخته می‌شود. هر زمان شخصی آگاهانه و در سلامت کامل عقل با ریختن اسید روی طرف مقابل  موجب آسیب رساندن به اعضای بدن طرف مقابل شود، مجرم شناخته می‌شود. کارشناسان زیادی در زمینه‌ های قانونی به این نکته اذعان می‌ دارند که میزان مجازات جرم‌ اسیدپاشی باید بسیار شدیدتر از مجازات پیش بینی شده باشد. در بسیاری از موارد در قتل ‌های غیر عمد، به ‌صورت اتفاقی متاسفانه یک شخص جان خود را از دست می‌دهد، ولی در جرم ‌هایی نظیر اسیدپاشی، شخص با اطلاع کامل سعی می کند تا به شخص دیگری آسیب برساند و ظاهر وی را تحت تاثیر قرار دهد.

تبصره ‌ها و قوانین موجود در اسید پاشی

ماده 1: “هر کس به صورت عمدی با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر مقدار غلظت باعث جنایت بر نفس،  عضو یا منفعت  گردد، در صورت مطالبه از سوی مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم خواهد شد.”
ماده ۳ طرح تشدید مجازات اسید پاشی: ” مجازات اسید پاشی شامل هیچ نوع آزادی مشروط، تعویق، تعلیق و تخفیف مجازات نخواهد شد.”

مجازات اسید پاشی

در حال حاضر قوانین گوناگونی برای مجازات اسید پاشی وضع گردیده‌اند. این قوانین در شرایط خاص و با تکیه ‌بر تبصره‌ هایی، اعمال می‌گردند. در قوانین جدید، چنانچه فردی مرتکب جرم اسید پاشی شود و طبق رأی و نظر دادگاه مجازات وی قصاص نباشد، حتی در صورت رضایت شخص آسیب ‌دیده، مجرم بایستی علاوه ‌بر پرداخت دیه، با توجه به قوانین که در ادامه برای شما آورده شده ‌است مجازات گردد:
  • در جنایت بر نفس و جنایت منجر بر تغییر شکل دائمی صورت بزه‌ دیده به حبس تعزیری درجه یک (بیش از بیست و پنج سال)
  • در جنایتی که مقدار دیه آن بیشتر از نیمی از دیه کامل باشد (نقص عضو دائمی و از بین رفتن حواس)، به حبس تعزیری درجه دو (حبس بین پانزده تا بیست و پنج سال)
  • در جنایتی که مقدار دیه آن از یک سوم تا نصف دیه کامل باشد (ضعیف شدن عضو بدون از بین رفتن آن) به حبس تعزیری درجه سه (حبس بین ده تا پانزده سال)
  • در جنایتی که مقدار دیه آن تا یک سوم دیه کامل باشد(عدم صدمه بدنی زیاد)، به حبس تعزیری درجه چهار (حبس بین پنج تا ده سال)
در صورتی که شخصی حتی تهدید به اسید پاشی نماید، همچنان به عنوان مجرم شناخته می‌شود و بایستی بر طبق قوانین موجود مجازات گردد. شما می توانید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تهدید به اسیدپاشی با وکیل کیفری که در این زمینه متخصص است، صحبت کنید‌. تفاوتی ندارد شخصی که شما را تهدید کرده عملی را انجام داده یا خیر. اقدام به تهدید چه با عدم انجام عمل، چه انجام عمل و موفق نبودن آن هم جرم به شمار می رود و بر طبق قوانین موجود، شخص مجرم باید در این زمینه مجازات گردد.