قانون جلوگیری از آلودگی هوا
وکیل جرایم زیست محیطی از کلیه ی موضوعات قانونی مرتبط با آلودگی هوا که جزیی از جرایم زیست محیطی می باشد مطلع است. به همین دلیل‌ تحقق‌ اصل‌ 50‌ قانون‌ اساسی‌ و برای  پاکسازی‌ و محافظت از هوا در برابر آلودگی ها تمامی‌ دستگاه ها و مؤسسات‌ و همه ی‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ وظیفه دارند مقررات‌ و سیاست های‌ مقرر در این‌ قانون‌ را رعایت‌ کنند.
انجام کاری‌ که‌ موجب آلودگی‌ هوا شود ممنوع‌ است‌.مقصود از آلودگی‌ هوا وجود و پخش‌ یک‌ یا چند آلوده‌ کننده‌ جامد، مایع‌، گاز، تشعشع‌ پرتوزا و غیر پرتوزا در هوای‌ آزاد به‌ میزان و مدت زمانی‌ که‌ کیفیت‌ آن‌ را به گونه ای که‌ برای‌ انسان‌ و یا سایر موجودات‌ زنده‌ و یا گیاهان‌ و یا آثار و ابنیه زیان آور ‌ باشد ،است.
استفاده‌ از وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ که‌ بیشتر‌ از حد مجاز دود و آلوده ‌کننده‌های‌ دیگر را وارد هوای‌ آزاد کنند ممنوع‌ می باشد. حد مجاز خروجی‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ به وسیله ی سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ با همکاری‌ وزارت‌ صنایع‌ مشخص شده و به‌ تصویب‌ شورای عالی‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ می رسد.
هر وسیله‌ نقلیه‌ موتوری‌ می بایست‌ گواهینامه‌ مخصوص‌ مبنی‌ بر رعایت‌ حد مجاز خروجی‌ آلوده ‌کننده ‌های‌ هوا را داشته باشد.صاحبان‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ وظیفه دارند هر سال وسایل‌ نقلیه‌ خود را در مراکز مورد تایید سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ آزمایش‌ و معاینه‌ کنند و گواهینامه‌ مبنی‌ بر رعایت‌ حد مجاز آلودگی‌ را بگیرند وگرنه از تردد آن ها به‌ شیوه ای که‌ در آیین‌ نامه‌ اجرائی‌ این‌ قانون‌ تعیین‌ می گردد جلوگیری‌ می شود.
هزینه ی‌ آزمایش‌ و معاینه‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ از صاحبان‌ وسایل‌ نقلیه‌ گفته شده بر اساس‌ تعرفه ‌ای‌ که‌ به وسیله ی‌ وزارت‌ کشور و سازمان‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ تهیه‌ و به‌ تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ می‌ رسد گرفته می شود.
تاریخ‌ آغاز اجرای‌ این‌ ماده‌ و تبصره‌های‌ آن‌ حداکثر 1 سال‌ بعد‌ از تصویب‌ این‌ قانون‌ تعیین‌ می‌ گردد و سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ و شهرداری‌ و باقی دستگاه های‌ مربوطه وظیفه دارند طی‌ این مدت امکانات‌ مورد نیاز برای‌ اجرای‌ این‌ ماده‌ را فراهم‌ نمایند.شهرداری ها، نیروی‌ انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های‌ ذیربط‌ وظیفه دارند شیوه ی تردد وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ و سیستم‌ حمل‌ و نقل‌ شهری‌ را به شکلی‌ طراحی‌ کرده و سامان‌ دهند که‌ علاوه بر کاهش‌ آلودگی‌ هوا پاسخ گوی‌ سفرهای‌ روزانه‌ شهری‌ باشد.
 آیین ‌نامه‌ ی اجرایی‌ این‌ ماده‌ که‌ شامل ساعات‌ و محدوده ی‌ مجاز تردد شهری‌، پیش بینی‌ استفاده‌ ی مناسب‌ و بیشتر از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ و نظیر آن می‌باشد به وسیله ی وزارت‌ کشور(شهرداریها)،نیروی‌ انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ و در صورت‌ لزوم‌ با همکاری‌ سازمان های‌ مربوطه تهیه شده‌ و به‌ تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ می رسد.
 در مواقع‌ اضطراری‌ که‌ آلودگی‌ هوای‌ شهرها به‌ میزانی‌ برسد که‌ به‌ تشخیص‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ سلامت‌ انسان‌ و محیط ‌زیست‌ را شدیداً به‌ خطر اندازد، سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ با همکاری‌ وزارت‌ کشور،شهرداری ها و نیروی‌ انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های‌ موقت‌ زمانی‌، مکانی‌ و نوعی‌ را برای‌ منابع‌ آلوده ‌کننده‌ در نظر گرفته و بلافاصله‌ مراتب‌ را از راه‌ رسانه‌های‌ همگانی‌ به‌ اطلاع‌ مردم می رسانند.با بر طرف‌ گردیدن‌ وضعیت‌ اضطراری‌ و کم شدن‌ آلودگی‌ هوا، سازمان‌ اقدام به‌ رفع‌ ممنوعیت‌ و محدودیت‌ کرده و مراتب‌ را به‌ اطلاع‌ عموم‌ مردم می رساند.
در ساخت‌،تولید و ورود وسایل‌ نقلیه ی‌ موتوری‌ و سایر قطعات‌ مربوط به احتراق‌ وسایل‌ نقلیه‌ نظیر کاربراتور و فیلتر می بایست استانداردهای‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ را رعایت کرد.
وزارت‌ صنایع‌ وظیفه دارد سیاست ها و برنامه‌های‌ تولیدی‌ واحدها و شرکت های‌ تابعه‌ تولید وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ خود را به گونه ای تنظیم‌ کند که‌ وسایل‌ نقلیه‌ با موتورها و قطعات‌ غیراستاندارد تولید نشود و همچنین در برنامه ‌ریزی‌ ساخت‌ خودرو برنامه‌ ی تولید وسایل‌ نقلیه‌ و حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ را در اولویت‌ قرار دهد و نیز طراحی‌ و ساخت‌ اتومبیل‌ها به شکلی انجام شود که تا جایی که امکان دارد بتوان از گاز هم‌ استفاده کرد. جهت اطلاعات بیشتر دراین مورد با وکیل جرایم زیست محیطی مشورت نمایید تا اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.