قتل فرزند
اکثر مردم از این مسئله آگاهند که مجازات قتل در شرایطی قصاص می باشد ولی در مورد مسئله ی قتل فرزند توسط پدر اینگونه نمی باشد. ماده ی 301 قانون مجازات اسلامی که بیان کرده است ” قصاص در صورتی ثابت می گردد که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ علیه نباشد و مجنیٌ علیه، عاقل و در دین با مرتکب برابر باشد. “ پس با نظر به این ماده می فهمیم که یکی از شرایط اثبات قصاص این است که مرتکب پدر یا جدپدری مجنی علیه نباشد.
البته لازم به ذکر است که این حکم تنها در رابطه با شخصی است که پدر مشروع فرزند خود باشد یعنی چنانچه فردی در اثر رابطه نامشروع دارای فرزند شود و وی را به قتل برساند، قصاص می شود.

لزوم اثبات رابطه ی پدر فرزندی

بر طبق ماده ی 309 قانون مجازات اسلامی : ” این ادعاء که مرتکب، پدر یا یکی از اجداد پدری مجنیٌ علیه است، بایستی در دادگاه ثابت گردد و در صورت اثبات نشدن، حق قصاص، حسب مورد، با سوگند ولی دم یا مجنیٌ علیه یا ولی وی ثابت می گردد.”
این که مرتکب جرم، پدر یا جدپدری مقتول است، می بایست در دادگاه اثبات گردد و چنانچه اثبات نشود قصاص با سوگند خوردن یا سوگند نخوردن ولی دم یا ثابت می گردد یا رد. پس اگر رابطه ی پدر فرزندی اثبات نگردد، اولیای دم مقتول یا می توانند قسم بخورند که قاتل، پدر مقتول بوده است که در این صورت قاتل قصاص می شود یا اینکه از سوگند خوردن خودداری نمایند که در این صورت قصاص رخ نمی دهد.

فرق کشتن فرزند توسط پدر و پدربزرگ

سقوط قصاص برای پدر هم در رابطه با فرزند پسر وجود دارد و هم فرزند دختر یعنی کشتن فرزند فارق از جنسیت آن توسط پدر، حکم قصاص نخواهد داشت.
ولی در رابطه با پدر بزرگ این گونه است که قصاص در صورتی برای جدپدری ثابت نخواهد بود که به فرزند پسر خود جنایت وارد نماید. به عنوان مثال اگر آقای الف فرزند پسری داشته باشد و آقای الف فرزند پسر خود را چه پسر باشد چه دختر به قتل برساند، قصاص نمی شود. ولی اگر آقای الف فرزند دختری داشته باشد و نوه اش یعنی فرزند دخترش را به قتل برساند قصاص می شود.

مجازات کشتن فرزند توسط پدر و جد پدری

هرچند پدری که فرزند خود را کشته قصاص نمی شود ولی قانونگذار وی را بدون مجازات رها نمی کند و برای پدری که فرزند خود را کشته مجازات تعزیری پیش بینی شده است.
بر اساس ماده ی 612 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ” هر شخصی مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته اما از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر دلیل قصاص نشود، اگر اقدام او باعث اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود، دادگاه مرتکب را به حبس از 3 تا 10 سال‌ محکوم می کند. “
برای اعمال این مجازات باید یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد:
  • قتل عمدی باشد و شاکی نداشته باشد
  • قتل عمدی باشد و شاکی داشته باشد اما شاکی از قصاص گذشت کرده باشد
  • قتل عمدی باشد و به هر علتی امکان قصاص وجود نداشته باشد.
تعمیم مجازات به جرم قتل فرزند را می توان با توجه به بند سوم این ماده استناد کرد که بر اساس شرع و قانون مجازات قصاص برای پدر منتفی می باشد. به همین دلیل می توان به مجازات 3 سال تا 10 سال حبس تعزیری برای او حکم داد.