دیه گردن
دیه، مقدار مالی می باشد که در شرع مقدس برای جنایت هایی که باعث آسیب به تمامیت جسمی دیگران می شود تعیین گردیده است. بنابراین میزان این دیه در اعضای گوناگون بدن بر حسب اهمیت عضو و موارد دیگر متفاوت است. مثلا دیه گردن بر حسب شکستگی یا خمیدگی مقدار متفاوتی دارد.
گردن یکی اعضای مهم و حساس بدن می باشد که توسط ستون فقرات و مهره های گردن موجب اتصال سر به دیگر اعضای بدن می گردد. و نیز تنها راه انتقال خون به مغز می باشد، پس این عضو یکی از حیاتی ترین اعضا بدن است. قانونگذار مقدار مالی را برای جنایت هایی که باعث صدماتی نظیر شکستگی، خمیدگی یا جراحت گردن می گردد تعیین نموده است که در قانون مجازات اسلامی با عنوان دیه گردن شناخته می شود.

مقدار دیه گردن در سال 1401

قانونگذار برای هر کدام از آسیب های گردن نظیر شکستگی، خمیدگی و یا ناقص شدن، دیه متفاوتی در نظر گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دیه شکستگی گردن در صورت کج شدگی و خمیدگی

بر طبق ماده ی 626 قانون مجازات، اگر جنایتی باعث کج شدگی یا خمیدگی گردن بر اثر شکستگی شود و بهبودی نیابد، مقدار دیه آن یک دیه کامل معدل ششصد میلیون تومان می باشد، اما در صورت بهبودی و کاهش خمیدگی و کج شدگی دیه آن بر طبق ارش محاسبه می گردد.

دیه شکستگی گردن بدون کج شدگی یا خمیدگی

چنانچه جنایتی باعث شکستگی گردن گردد، اما موجب کج شدگی یا نافرم شدن گردن از حالت اصلی خود نشود ارش به آن تعلق خواهد گرفت.

دیه ناقص شدن گردن

بر اساس قانون چنانچه جنایتی بر گردن باعث شود که فرو بردن یا جویدن غذا با مشکل روبرو شود و یا اینکه مانع از حرکت گردن شود، ارش به آن تعلق خواهد گرفت..

دیه جراحات گردن

قانونگذار برای جنایت هایی که باعث به وجود آمدن جراحات یا شکستگی هایی بر گردن می گردد دیه های متفاوتی تعیین نموده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
دیه حارضه گردن: در صورتی که جنایتی باعث خراشیدگی بدون خونریزی بر گردن گردد، مقدار دیه آن یک صدم از دیه گردن خواهد بود.

دیه دامیه گردن:

اگر جنایتی باعث جراحتی همراه با خونریزی گردد، مقدار دیه دو صدم دیه گردن خواهد بود.

دیه متلاحمه گردن:

چنانچه جراحتی باعث بریدگی عمیق گوشت گردد، اما به پوست نازک رویه استخوان نرسد، مقدار دیه آن سه صدم از دیه گردن خواهد بود.

دیه سمحاق گردن:

جنایتی که باعث بریدگی عمیق گوشت شود و به پوست نازک رویه استخوان برسد، مقدار دیه آن چهار صدم دیه گردن خواهد بود.

دیه موضحه گردن:

جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت گردد و پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و آن را آشکار کند دیه آن پنج صدم دیه گردن خواهد بود.

عوامل افزایش میزان دیه گردن 

  • اگر آسیب باعث ایجاد نقص در سیستم تنفسی گردد.
  • چنانچه بعد از بهبودی جراحت، آثار آن بر پوست گردن باقی بماند.
  • در صورتی که جراحت به نحوی باشد که علاوه بر گردن، سر و صورت هم آسیب ببیند، علاوه بر دیه گردن، دیه سر صورت نیز به مجنی علیه تعلق خواهد گرفت.