مجازات کشف حجاب

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران،زنان و مردان باید پوشش خود را رعایت کنند، وگرنه مرتکب جرم کشف حجاب گردیده اند و قانون برای رفتار آن ها مجازات کشف حجاب را اعمال می کند.
ما در این مقاله به مسئله کشف حجاب در فضای مجازی خواهیم پرداخت، چراکه با گسترش نرم افزارهای ارتباطی نظیر اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک و… این امر افزایش یافته است، به طوری که اشخاص بعضا عکس هایی را در فضا مجازی به اشتراک می گذارند که از نظر پوشش جالب نیست، بنابراین در همین راستا قانونگذار برای این گروه از افراد هم مجازات در نظر گرفته است.

مجازات کشف حجاب در معابر عمومی

اصولا کشف حجاب از سوی زنان رخ می دهد، بنابراین بر اساس تبصره ی ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زنی بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر گردد به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا از 200 هزار تا یک میلیون تومان محکوم خواهد گردید.
لازم به ذکر است که مجازات کشف حجاب در فضای مجازی با فضای واقعی تفاوت دارد.

مجازات کشف حجاب در فضای مجازی

در صورتی که افراد در فضای مجازی کشف حجاب کند، به طوری که حاوی صحنه و صور قبیحه (مخالف شریعت و اخلاق اسلامی) باشد، کار آن ها جرم بوده و مجازات کیفری به دنبال خواهد داشت.
بر اساس ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای، هرکس با استفاده از سامانه ‎های رایانه‎ ای یا مخابراتی یا حامل های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله نماید یا با هدف تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری نماید، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 1.5 میلیون تا 10 میلیون تومان یا هر دو مجازات محکوم خواهد گردید.
لازم به ذکر است که مجازات کشف حجاب در فضای مجازی، در صورتی برای شخص اعمال می شود، که محتویات مستهجن مطابق تبصره ۴ همین ماده، شامل عکس، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی باشد، که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان باشد، وگرنه این مجازات برای شخص اعمال نمی شود.

مجازات شغل فروش محتویات مستهجن

بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای، چنانچه مرتکب اقدام به فروش محتویات مستهجن کند و آن را حرفه خود قرار دهد، به حداکثر هر دو مجازات ماده ۱۴ همین قانون محکوم خواهد شد.
ارسال محتویات مستهجن را برای کمتر از ده نفر
بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای، مرتکب به صد هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم می شود.