تعریف فیشینگ
مجازات جرم فیشینگ
فیشینگ کارت بانکی
شیوه ی شکایت و رسیدگی به جرم فیشینگ
هنگامی که شخصی دعوایی را مطرح می نماید احتمالا جهت ثابت کردن ادعایش دلایلی دارد یا شخصی که از وی شکایت گردیده است جهت دفاع از خود دلیل هایی دارد که مرجع قضایی با آغاز رسیدگی به پرونده ادله ی موجود را بررسی می کند و این ادله که به آن ها ادله اثبات دعوی می گویند امکان دارد فرق داشته باشد . بعضی اوقات امکان دارد شخص دعوای تهدید را در دادسرا مطرح نماید که از دلایل او تهدید با پیامک باشد و یا به وسیله ی پیام به او توهین شده باشد و به هر حال فرد مدعی تقاضای دریافت پیام را می دهد .
نگهداری اطلاعات به وسیله ی اپراتورهای تلفن به ای شکل است که اپراتور های تلفن یا ارائه دهندگان خدمات موظفند داده های ترافیکی را حداقل تا 6 ماه بعد از ایجاد و اطلاعات کاربران را حداقل تا 6 ماه بعد از اتمام اشتراک بر اساس قانون مجازات جرایم رایانه ای حفظ نمایند.
اطلاعات کاربران نظیر نوع خدمات ، امکانات فنی مورد استفاده و مدت زمان آن ، هویت ، ادرس جغرافیایی یا پستی یا پروتکل اینترنتی ، شماره تلفن و دیگر مشخصات فردی وی می باشد.
نگهداری اطلاعات توسط اپراتورهای تلفن و دستور قاضی بدین شکل می باشد که هنگامی که ادعای شخصی با اس ام اس اثبات گردد، مقام قضایی قادر است دستور ارائه ی داده های نگهداری شده بر اساس قانون به افرادی که مشخص نموده است بدهد تا جهت بررسی در اختیار ظابطان دادگستری قرار گیرد . تشخیص احتیاج به صادر کردن دستور جهت ارائه پیامک ها با تشخیص مقام قضایی است.
و نیز مقام قضایی می تواند دستور نگهداری اطلاعات را برای افراد به گونه ای تحت تصرف یا کنترل دارند صادر نمایند و مراتب را تا بیست و چهار ساعت به مقام قضایی اطلاع دهند.
جهت شکایت از مزاحمت تلفنی با اپراتور همراه اول شیوه های گوناگونی ذکر گردیده که شاکی می تواند با توجه به نوع مزاحمت و شرایط آن یکی را انتخاب نماید .
شیوه ی اول شکایت از مزاحمت تلفنی به شرکت همراه اول می باشد. چنانچه مشترکان همراه اول مزاحم تلفنی دارند قادرند به مراکز تلفن ثابت و ادارات امور مشترکین مراجعه نموده و با ارائه ی اصل کارت شناسایی و تکمیل فرم مربوطه برای پیگیری اقدام نمایند .
پس از آن که مشترکین فرم را تکمیل نمودند و به شرکت ارتباطات سیار تحویل دادند، تلفن مورد نظر تحت مراقبت قرار می گیرد و چنانچه مزاحمت او ثابت گردد مجازات های 3 مرحله ای از طرف اداره ی مخابرات برای مزاحم اجرا می گردد .
شیوه ی دوم شکایت از مزاحمت تلفنی از راه تماس با اپراتور همراه اول می باشد. اپراتور همراه اول شماره ای را برای پیگیری امور مرتبط با سیم کارت مشترکین اعلام نموده که یکی از این مسائل مزاحمت تلفنی می باشد که مشترکین قادرند با تماس با شماره 9990 مزاحمت را گزارش داده و مسئله را پیگیری نمایند .
شیوه ی سوم شکایت از مزاحم تلفنی در دادگاه می باشد که باید مراحل زیر را برای آن طی کرد:
جرایم رایانه ای از جرائمی می باشند که با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمدند و احتیاج به وجود قانون برای این دسته ی نو ظهور از جرائم ناشی از آن است. جرایمی مثل جعل رایانه ای ، سرقت اینترنتی ، هتاکی در فضای مجازی ، تهدید در فضای مجازی و این گونه موارد در قانون شناخته شده اند و برای آن ها مجازات مشخص شده است. اشخاص سودجو با سوء نیات هدف دسترسی غیر مجاز به اطلاعات مجازی دیگران را ممکن است داشته باشند.به عنوان نمونه با هک تلگرام دیگران می خواهند به اطلاعات آن ها دسترسی داشته باشند در صورتی که امکان دارد از جرم بودن این کار ناشایست و ناپسند در قانون اطلاع نداشته باشند. تلگرام امروزه مهم ترین وسایل ارتباطی مردم می باشد و اشخاص سودجو در پی دسترسی بی اجازه به تلگرام افراد دیگر می باشند.
در قانون جرایم رایانه ای مکررا به مسئله ی دسترسی غیر مجاز به اطلاعات دیگران و هک کردن برنامه های آن ها اشاره گردیده است و برای آن مجازات مشخص شده است . به عنوان مثال در ماده ی 8 ، 12 و 25 این قانون که در تمامی آن ها دسترسی غیر مجاز به داده های دیگران جرم تلقی گردیده است که با استناد به این مواد می توان بیان داشت که هک تلگرام افراد دیگر جرم به شمار رفته و اشخاصی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند می توانند با مراجعه به دادسرای مخصوص جرائم رایانه ای ، اقدام به شکایت از هک شدن تلگرام خود کنند.
تعیین مجازات هک کردن تلگرام وظیفه ی قاضی می باشد ولی می توان با استناد به ماده ی 25 قانون جرائم رایانه ای که در بند " ب " خود بیان می کند فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن پسورد یا هر اطلاعاتی که امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یا سیستم های کامپیوتری یا مخابراتی متعلق به فرد دیگری را فراهم می نماید جرم می باشد، مجازات هک تلگرام دیگران را هم از همین ماده استخراج نمود. مطابق این ماده مجازات هک کردن تلگرام از قرار حبس از نود و یک روز تا 1 سال یا جزای نقدی از پانصد هزار تومان تا 2 میلیون تومان یا هر دو مجازات می باشد .
شما می توانید از سایت های اینترنتی که کارهای متخلفانه و مجرمانه انجام می دهند ، شکایت کنید. از راه سایت ای نماد یا ثبت گزارش به پلیس فتا و یا طرح شکایت در مراجع قضایی شیوه های شکایت از سایت های اینترنتی هستند.
تا چند سال پیش بسیاری از کارهای روزمره ی مردم با مراجعه ی حضوری به مراجع مربوطه صورت می گرفت .ولی امروزه بسیاری از کارها از راه سایت های اینترنتی انجام می گیرد.مثلا تراکنش های مالی ، خریدهای اینترنتی و... به آسانی از راه سایت های اینترنتی و حتی نرم افزارهای ارتباطی صورت می گیرد که موضوع موجب اختلافات حقوقی و مشکلاتی میان خریداران و فروشندگان خدمات سایت های اینترنتی می شود .
مثلا تصور کنید که موبایل یا فرشی را اینترنتی از سایتی خریداری کرده اید ولی بعد از مدتی فروشنده جواب شما را نمی دهد و یا کالای خریداری شده را به بهانه های ناموجهی ارسال نمی کند.به نظر می رسد که مخصوصا در مواردی که مبلغ واریز شده زیاد باشد ، راهی به جز شکایت از سایت اینترنتی وجود نداشته باشد .
امروزه با گسترش سایت های اینترنتی که خدماتی را به شکل غیر حضوری ارائه می کنند ،بسیاری از مردم ازسایت ها خرید اینترنتی می کنند و در بعضی مواقع به صورت خواسته یا ناخواسته بین فروشنده و خریدار اختلافاتی به وجود می آید که چنانچه مراقب نباشیم ، در مواردی امکان دارد که خریداران با سرقت اینترنتی یا کلاهبرداری اینترنتی روبرو شوند .
به همین دلیل پس از آن که شهروندان را به درنظر داشتن نکات امنیتی هنگام خرید از سایت های اینترنتی توصیه کردند می بایست به آن ها یادآوری کرد که در مواردی قادرند به طرح شکایت از سایت های اینترنتی اقدام کنند ؛ چه بسا که با این روش از بروز اقدامات مجرمانه ای نظیر فیشینگ برای سایرین جلوگیری شود .
مهم ترین شیوه های شکایت از سایت های اینترنتی را می توان در 3 دسته تقسیم بندی کرد:
لازم به ذکر است که بعضی اوقات شاکی ، قصد ندارد که از سایت اینترنتی شکایت کند و تنها می خواهد کالایی را که خریداری کرده دریافت نماید و یا پول خود را پس بگیرد. این کار، شکایت نبوده بلکه یک مسئله ی حقوقی می باشد که برای این کار، شاکی به جای طرح شکایت در مراجع قضایی و یا پلیس فتا می تواند به دادگاه حقوقی دادخواست الزام به ایفای تعهد بدهد و مدارک مورد نیاز نظیر فیش واریزی را ضمیمه دادخواست خود کند.
اولین شیوه ی شکایت از سایت های اینترنتی ، ثبت شکایت در سایت ای نماد یا سایت نماد می باشد. اخیرا سایتی به نام ای نماد ایجاد گردیده که افراد ، ابتدا با مراجعه به این سامانه می توانند از صحت نماد اعتماد الکترونیکی به نمایش درآمده در وبسایت ها اطمینان پیدا کرده و بعد ، این سایت ها خرید امنی داشته باشند.
به غیر از شکایت از سایت های اینترنتی در سامانه ای نماد ، پلیس فتا هم مرجعی تخصصی برای انجام تحقیقات ضروری در زمینه ی جرایمی نظیر جرایم رایانه ای می باشد . به همین خاطر از راه پلیس فتا هم می توان اقدام به شکایت از سایت های اینترنتی کرد.
از مهم ترین شیوه های شکایت از سایت های اینترنتی ، شکایت از راه مراجع قضاییمی باشد که در این شیوه ، مرجع قضایی به شکایت رسیدگی کرده و رای صادر می کند.
در این روش مثل هنگامی که پیگیری سرقت از حساب بانکی انجام شده است ، شاکی می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کردهو شکواییه ای در این رابطه ارائه نماید. بسته به پرونده مطروحه مشخص می شود که چیز را می بایست در شکواییه بنویسیم. یعنی چنانچه سرقت اینترنتی صورت گرفته باشد ، مسئله با کلاهبرداری اینترنتی فرق دارد .