x تبلیغات
مطالب حقوقی

تعریف فیشینگ

 

فیشینگ

پس از وارد شدن تکنولوژی اینترنت و رایانه به مجموعه ی ابزارهای کاری ، قانون گذار لازم دانست تا با مشخص نمودن قوانین و مقرراتی این فناوری ها را سامان دهد تا اشخاص قادر نباشند که با سو استفاده از آن به حقوق دیگران آسیب بزنند. به همین دلیل قانون گذار، جرایم رایانه ای را مشخص نمود. جرایمی نظیر جعل رایانه ای، کلاهبرداری رایانه ای، هک تلگرام، نشر تصویر دیگران و...
ولی با این حال، دامنه ی این گونه جرم ها هیچ وقت ثابت نمی ماند.چون به روز شدن دائمی این امکانات مسبب شکل گیری جرایمی تازه ای می گردد که به بررسی و قانون گذاری نیاز دارد. یکی از این جرایم، فیشنگ می باشد که بیشتر افراد طرفدار خرید اینترنتی حداقل، یک بار با آن موجه گردیده یا آن اصطلاح را شنیده اند که مجازات سنگینی داشته و شیوه ی پیگیری و شکایت خاص خود را دارد.
فیشینگ به جرمی می گویند که بر طبق آن، یک فرد با استفاده از شیوه هایی نظیر ارسال اس ام اس یا ایمیل های جعلی و یا طراحی درگاه های پرداخت جعلی، اطلاعات شخصی افراد دیگر مثل اطلاعات حساب بانکی آن ها را به دست بیاورد و از حساب آن ها سرقت و کلاهبرداری اینترنتی نماید.
ساختن یک صفحه یا وبگاه جعلی که معولا شبیه  به وبگاه های معروف و معتبر می باشند رایج ترین گونه ی فیشینگ است که بدین ترتیب در مواردی که قربانیان با تبلیغات جعلی، ایمیل یا اس ام اس های جعلی گول می خورند و با ورود به صفحه و وارد کردن اطلاعات و یا پرداخت ،اطلاعاتشان از جمله اطلاعات حساب بانکی آن ها سرقت می شود.
بعد از دسترسی به اطلاعات، مرتکب جرم از حساب فرد قربانی سرقت کرده یا با اطلاعات وی اقدام به کلاهبرداری می نماید که به این کار فیشینگ می گویند که در قانون جرایم رایانه ای، جرم انگاری شده و برای آن مجازاتی معین گردیده است.

مجازات جرم فیشینگ

هنگامی که فردی اقدام به فیشینگ می نماید، جرائم گوناگونی را مرکتب می گردد که قاضی با توجه به شرایط جرم و مجرم، مجازات را تعیین می کند. 
ماده ی 12 قانون جرایم رایانه ای بیان می کند :
"هر شخصی به صورت غیر مجاز، داده‎ های دیگری را سرقت کند، اگر مثل داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جزای نقدی از 100 هزار تا دو میلیون تومان و یا حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پانصد هزار تا دو میلیون تومان یا هر 2 مجازات، محکوم می گردد."
ماده ی 13 قانون جرایم رایانه ای بیان می کند:
"هر فردی به شکل غیرمجاز از سیستم های کامپیوتری یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی نظیر وارد نمودن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف نمودن داده‎ ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری به دست آورد، به جز رد مال به صاحب آن، به حبس از 1 تا 5 سال یا جزای نقدی از 2 تا 10 میلیون تومان یا هر 2 مجازات، محکوم می گردد."
مطابق 2 ماده ی بالا، در جواب به این سوال که حکم مجازات فیشینگ چه می باشد؟ بایستی بیان داشت حبس یا جزای نقدی و یا هر 2 مورد، حکم جرم فیشینگ می باشد و مقدار آن، با توجه به جرم ارتکابی شخص و مقدار مالی که برده است.

فیشینگ کارت بانکی

در جرم فیشنگ کارت بانکی، مرتکب با طراحی یک درگاه پرداخت جعلی یا دستگاهی شبیه به دستگاه پوز ولی قلابی به اطلاعات کارت شخص و رمز وی دسترسی می یابد یا با فرستادن ایمل و اس ام اس هایی مبنی بر احتیاج به دسترسی به اطلاعات بانکی شخص به اطلاعات کارت او دست پیدا کرده و به این ترتیب از حساب وی سرقت کرده یا با اطلاعات کارت وی کلاهبرداری می کند.

شیوه ی شکایت و رسیدگی به جرم فیشینگ

پیش از تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت از جرم فیشینگ برای رسیدگی و صدور حکم مجازات آن، برای اشخاص ساکن تهران در دادسرای مخصوص جرایم رایانه ای و برای اشخاص ساکن شهرستان ها در دادسرای عمومی و انقلاب انجام می شد و شاکی یا آسیب دیده از جرم به این مراجع برای طرح شکایت مراجعه می کرد.
با نظر به آن که بعد از تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، طرح مستقیم شکایت در دادسرا امکان پذیر نیست، شیوه ی شکایت از جرم فیشینگ به این شکل می باشد که شاکی می بایست متن شکوائیه اش را تنظیم نموده و بعد به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و از این راه، شکایت خود را به مرجع صالح رسیدگی کننده به جرم ارسال کنند.
بعد از ارسال شکوائیه به دادسرای جرایم رایانه ای در تهران یا دادسرای عمومی و انقلاب در شهرستان، دادسرا با انجام استعلامات از پلیس فتا، بانک و بعد از بررسی مدارک، در صورت عدم احراز مجرمیت متهم، قرار منع تعقیب صادر نموده و در غیر این صورت یا اگر دلایل برای انتساب اتهام به متهم به اندازه ی کافی باشد بعد از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست، پرونده را برای رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری 2 ارسال می کنند.
 

 

نگهداری از اطلاعات مشترکین توسط اپراتورهای تلفن همراه

حفظ اطلاعات موبایل

هنگامی که شخصی دعوایی را مطرح می نماید احتمالا جهت ثابت کردن ادعایش دلایلی دارد یا شخصی که از وی شکایت گردیده است جهت دفاع از خود دلیل هایی دارد که مرجع قضایی با آغاز رسیدگی به پرونده ادله ی موجود را بررسی می کند و این ادله که به آن ها ادله اثبات دعوی می گویند امکان دارد فرق داشته باشد . بعضی اوقات امکان دارد شخص دعوای تهدید را در دادسرا مطرح نماید که از دلایل او تهدید با پیامک باشد و یا به وسیله ی پیام به او توهین شده باشد و به هر حال فرد مدعی تقاضای دریافت پیام را می دهد . 

نگهداری اطلاعات به وسیله ی اپراتورهای تلفن به ای شکل است که اپراتور های تلفن یا ارائه دهندگان خدمات موظفند داده های ترافیکی را حداقل تا 6 ماه بعد از ایجاد و اطلاعات کاربران را حداقل تا 6 ماه بعد از اتمام اشتراک بر اساس قانون مجازات جرایم رایانه ای حفظ نمایند.

اطلاعات کاربران نظیر نوع خدمات ، امکانات فنی مورد استفاده و مدت زمان آن ، هویت ، ادرس جغرافیایی یا پستی یا پروتکل اینترنتی ، شماره تلفن و دیگر مشخصات فردی وی می باشد.

دریافت اطلاعات مشترکین با دستور قاضی

نگهداری اطلاعات توسط اپراتورهای تلفن و دستور قاضی بدین شکل می باشد که هنگامی که ادعای شخصی با اس ام اس اثبات گردد، مقام قضایی قادر است دستور ارائه ی داده های نگهداری شده بر اساس قانون به افرادی که مشخص نموده است بدهد تا جهت بررسی در اختیار ظابطان دادگستری قرار گیرد . تشخیص احتیاج به صادر کردن دستور جهت ارائه پیامک ها با تشخیص مقام قضایی است. 

و نیز مقام قضایی می تواند دستور نگهداری اطلاعات را برای افراد به گونه ای تحت تصرف یا کنترل دارند صادر نمایند و مراتب را تا بیست و چهار ساعت به مقام قضایی اطلاع دهند.

شکایت از مزاحم تلفنی با اپراتور همراه اول 

جهت شکایت از مزاحمت تلفنی با اپراتور همراه اول شیوه های گوناگونی ذکر گردیده که شاکی می‌ تواند با توجه به نوع مزاحمت و شرایط آن یکی را انتخاب نماید .

شیوه ی اول شکایت از مزاحمت تلفنی به شرکت همراه اول می باشد. چنانچه مشترکان همراه اول مزاحم تلفنی دارند قادرند به مراکز تلفن ثابت و ادارات امور مشترکین مراجعه نموده و با ارائه ی اصل کارت شناسایی و تکمیل فرم مربوطه برای پیگیری اقدام نمایند .

پس از آن که مشترکین فرم را تکمیل نمودند و به شرکت ارتباطات سیار تحویل دادند، تلفن مورد نظر تحت مراقبت قرار می‌ گیرد و چنانچه مزاحمت او ثابت گردد مجازات ‌های 3 مرحله‌ ای از طرف اداره ی مخابرات برای مزاحم اجرا می گردد .

شیوه ی دوم شکایت از مزاحمت تلفنی از راه تماس با اپراتور همراه اول می باشد. اپراتور همراه اول شماره‌ ای را برای پیگیری امور مرتبط با سیم‌ کارت مشترکین اعلام نموده که یکی از این مسائل مزاحمت تلفنی می باشد که مشترکین قادرند با تماس با شماره 9990 مزاحمت را گزارش داده و مسئله را پیگیری نمایند .

شیوه ی سوم شکایت از مزاحم تلفنی در دادگاه می باشد که باید مراحل زیر را برای آن طی کرد:

  1. مراجعه به دادسرای مکان وقوع جرم
  2. تکمیل دادخواست به همراه مدارک و مستندات و شهادت شهود
  3. چنانچه پیش از شکایت در دادسرا شرکت همراه اول در جریان باشد، ارائه ی نامه شرکت همراه اول ضمن دادخواست
  4. ارجاع شکایت به یکی از شعب بازپرسی یا دایاری
  5. استعلام دادسرا از همراه اول و تقاضای پیرینت مکالمات
  6. ردیابی سیم‌ کارت و گوشی ای که از راه آن مزاحمت محقق گردیده است
  7. ارسال اخطاریه از دادسرا برای مزاحم بعد از ردیابی و شناسایی آدرس جهت احضار
  8. در صورت حضور مزاحم چنانچه اقرار کرد کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال می گردد. در غیر این صورت بازجویی ادامه داشته و چنانچه دلایل محکم باشد با گرفتن قرار پرونده مراحل بعدی را طی می نماید.
  9. در صورت حضور نداشتن مزاحم تا 2 نوبت اخطاریه فرستاده می گردد. چنانچه حضور پیدا نکرد در نوبت سوم حکم جلب او به وسیله ی دادستان صادر می گردد. جهت صدور حکم جلب دلایل شاکی مبنی بر مزاحمت فرد می بایست قوی باشد.
  10. و بعد در دادگاه بدوی حکم صادر می‌ گردد و این حکم به دو طرف ابلاغ شده  و چنانچه اعتراضی داشتند ‌می توانند طی مدت بیست روز اعلام نمایند. چنانچه اعتراض وارد بود، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال می گردد و مجددا رسیدگی می‌ شود. رای صادره از این دادگاه قطعی و غیر قابل اعتراض می باشد. 
 

 

شرایط تفتیش و توقیف اطلاعات رایانه ای و مخابراتی

تفتیش اطلاعات رایانه ای

گرد آوری دلیل های الکترونیکی بر اساس قانون بدین شکل می باشد که ارائه دهندگان خدمات یا اپراتورها اطلاعات ترافیکی را برای مدت زمان مشخصی نگهداری می کنند . این داده ها هنگامی که شخص در مرجع قضایی دعوی را مطرح می نماید امکان دارد تنها دلایل شخص و یا مهم ترین دلیل های وی جهت اقامه ی دعوا باشد که در شرایطی مقام قضایی امکان دارد دستور ارائه ی اطلاعات و یا نگهداری آن ها را صادر کند ولی تفتیش و توقیف اطلاعات رایانه ای و مخابراتی در صورتی که شرایطی خاص وجود داشته باشد به دستور مقام قضایی صورت می پذیرد. در این مقاله شرایط تفتیش و توقیف اطلاعات رایانه ای و مخابراتی و مواردی که شامل تفتیش داده ها می گردد را بررسی می کنیم.
شرایط تفتیش و توقیف اطلاعات رایانه ای و مخابراتی به این شکل می باشد: 
تفتیش و توقیف اطلاعات یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی به سبب دستور قضایی و در مواردی صورت می گیرد که گمانی قوی به کشف جرم یا شناسایی متهم یا ادله ی اثبات جرم وجود داشته باشد.
دستور تفتیش و توقیف می بایست اطلاعاتی را شامل شود که به اجرای دستور در مکان یا خارج از آن مشخصات مکان و محدوده تفتیش و توقیف ، نوع و مقدار داده های مورد نظر ، نوع و تعداد سخت افزار ها ، شیوه ی دستیابی به داده های نگاری یا حذف شده و زمان تقریبی انجام تفتیش و توقیف بر اساس ماده ی 766 قانون مجازات جرایم رایانه ای اشاره گردیده باشد. 
مواردی که شامل تفتیش داده ها می شود:
بر طبق قانون مجازات جرایم رایانه ای ، تفتیش داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی شامل اقدامات زیر می شود.
  • دسترسی به همه یا قسمتی از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی: برطبق دستور قضایی صادر گردیده امکان دارد به همه یا بخشی از اطلاعات دسترسی یابند.
  • دسترسی به حامل های داده نظیر دیسکت ها ،لوح های فشرده و کارت های حافظه : این گونه دسترسی هم در دستور ذکر می گردد . 
  • دست یافتن به داده های حذف یا رمزنگاری شده : امکان دارد بعضی از اطلاعات حذف گردیده باشند و یا برای آن رمز گذاشته نهاده باشد.چنانچه این اطلاعات برای قاضی پرونده لازم و ضروری باشد قادر است که دستور به دستیابی داده ها را در صورت امکان بدهد . 
 

مجازات هک تلگرام

مجازات هک تلگرام

جرایم رایانه ای از جرائمی می باشند که با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمدند و احتیاج به وجود قانون برای این دسته ی نو ظهور از جرائم ناشی از آن است. جرایمی مثل جعل رایانه ای ، سرقت اینترنتی ، هتاکی در فضای مجازی ، تهدید در فضای مجازی و این گونه موارد در قانون شناخته شده اند و برای آن ها مجازات مشخص شده است. اشخاص سودجو با سوء نیات هدف دسترسی غیر مجاز به اطلاعات مجازی دیگران  را ممکن است داشته باشند.به عنوان نمونه با هک تلگرام دیگران می خواهند به اطلاعات آن ها دسترسی داشته باشند در صورتی که امکان دارد از جرم بودن این کار ناشایست و ناپسند در قانون اطلاع نداشته باشند. تلگرام امروزه مهم ترین وسایل ارتباطی مردم می باشد و اشخاص سودجو در پی دسترسی بی اجازه به تلگرام افراد دیگر می باشند. 

جرم هک تلگرام

در قانون جرایم رایانه ای مکررا به مسئله ی دسترسی غیر مجاز به اطلاعات دیگران و هک کردن برنامه های آن ها اشاره گردیده است و برای آن مجازات مشخص شده است . به عنوان مثال در ماده ی 8 ، 12 و 25 این قانون که در تمامی آن ها دسترسی غیر مجاز به داده های دیگران جرم تلقی گردیده است که با استناد به این مواد می توان بیان داشت که هک تلگرام افراد دیگر جرم به شمار رفته و اشخاصی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند می توانند با مراجعه به دادسرای مخصوص جرائم رایانه ای ، اقدام به شکایت از هک شدن تلگرام خود کنند.

تعیین مجازت هک کردن تلگرام دیگران

تعیین مجازات هک کردن تلگرام وظیفه ی قاضی می باشد ولی می توان با استناد به ماده ی 25 قانون جرائم رایانه ای که در بند " ب " خود بیان می کند فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن پسورد یا هر اطلاعاتی که امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یا سیستم های کامپیوتری یا مخابراتی متعلق به  فرد دیگری را فراهم می نماید جرم می باشد، مجازات هک تلگرام دیگران را هم از همین ماده استخراج نمود. مطابق این ماده مجازات هک کردن تلگرام از قرار حبس از نود و یک روز تا 1 سال یا جزای نقدی از پانصد هزار تومان تا 2 میلیون تومان یا هر دو مجازات می باشد .

 

مجازات انتشار اسکرین شات

مجازات انتشار اسکرین شات

در قانون جرایم رایانه ای انتشار اسکرین شات ، جرم به شمار می رود. بر اساس این قانون، هركس از طریق سامانه‌ های رایانه‌ ای یا مخابراتی، فیلم یا صدا یا عکس دیگری را تغییر داده یا تحریف نماید و بعد آن را انتشار داده یا با آگاهی به تغییر یا تحریف،منتشر کند به طوری که مسبب هتک حیثیت دیگری گردد، مرتکب جرم گردیده و به جزای نقدی، حبس و یا هر دو نوع مجازات محکوم می گردد.
امروزه توسعه و پیشرفت تکنولوژی موجب آسانی در کارها و صرفه جویی در زمان گردیده است و این خود مسبب استفاده ی روزافزون مردم از تکنولوژی می شود. ولی با این حال مشکلاتی را هم با خود به همراه دارد که به همین دلیل قانونگذار جهت حفظ حریم خصوصی مردم و پیشگیری از هر نوع اختلال در جامعه قواعد و قوانین معینی را در این رابطه وضع نموده و نیز مرجع قضایی ویژه ای را جهت رسیدگی به جرایم رایانه ای اختصاص داده است . این جرایم معمولا با موبایل و کامپیوتر و در فضای مجازی و اینترنت رخ می دهند که جرم اسکرین شات یکی از جرایم می باشد که در مراجع قضای مطرح می گردد و قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته است.

جرم منتشر کردن اسکرین شات

افشای حریم خصوصی اشخاص جرم به شمار می رود . اسکرین شات و منتشر کردن آن در ماده ی 16 قانون جرایم رایانه ای جرم محسوب شده است. در واقع هرشخصی از راه سامانه‌ های رایانه‌ای یا مخابراتی ، عکس، فیلم یا صوت شخص دیگری را عوض کرده یا تحریف كند و پس از آن اقدام به انتشار کند یا با آگاهی به تغییر یا تحریف منتشر نماید ، به شکلی كه از لحاظ عرفی مسبب هتك حیثیت وی گردد، جرم محسوب می شود.
بر طبق قانون چنانچه تغییر یا تحریف به شکل مستهجن باشد ، مرتكب به حداكثر مجازات محكوم می گردد. در ماده ی 17 همین قانون هم هر نوع انتشار صدا ،تصویر یا فیلم خانوادگی را به وسیله سامانه های کامپیوتری، تغییر یا تحریف آن، مشمول مجازات می باشد.قانون مجازات اسلامی و قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی هم منتشر کردن اسکرین شات را جرم تلقی کرده است.

مجازات انتشار اسکرین شات

بر اساس قانون مجازات اسلامی برای منتشر کردن اسکرین شات،مجرم به جزای نقدی و 2 سال حبس محکوم می شود و مطابق قانون جرایم رایانه ای مجازات حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان یا هر دو مجازات می باشد. 
بر اساس ماده ی 669 قانون مجازات اسلامی هرزمان شخصی، فرد دیگری را به هر شکلی تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان وی کند به مجازات شلاق تا 74 ضربه و زندان از 2 ماه تا 2 سال محکوم می شود.
با توجه به این ماده، تهدید به منتشر کردن اسکرین شات جرم می باشد حتی اگر این کار را نکند، می توان از او در دادسرای جرایم رایانه ای شکایت کرد.

وظایف پلیس فتا

 

پلیس فتا
پلیس فتا جهت پیگیری، تحقیق و کشف جرائمی که در فضای مجازی رخ می دهد، ایجاد گردیده است. وظایف fata، ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات در فعالیت‌های گوناگون در جامعه‌ اطلاعاتی، جلوگیری از تعرض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات، با هدف جلوگیری از تبدیل این فضا به بستری برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی است.
امروزه استفاده از اینترنت و حضور در دنیای مجازی، بخش جدایی ناپذیر زندگی همه ی ما گردیده است. بنابراین، این فضا می بایست سر و سامان یافته و منظم شود تا دارای امنیت گردد و سوء استفاده گران به حقوق اشخاص در آن تعرض و خدشه وارد نکنند.
با رواج کلاهبرداری های اینترنتی، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص از راه این فضا و فاش کردن اطلاعات خصوصی مردم، ضرورت نهاد ناظر بر این گونه جرایم که بتواند از وقوع آن ها جلوگیری کند، احساس می شد. به همین دلیل، نهادی به اسم پلیس فتا جهت امنیت فضای مجازی و پیگیری جرایم در این فضا به وجود آمد که وظایف مشخصی دارد.

پلیس فتا

فتا (fata)، مخفف فضای تولید و تبادل اطلاعات می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، نوع دیگری از جرایم ایجاد شدند که بستر انجام آن ها دنیای مجازی است.
در سال 1389 به دستور سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس فتا تشکیل شد تا با جرایمی مثل کلاهبرداری‌ های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی افراد و گروه‌ها، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی واینگونه موارد مقابله کند.

وظایف پلیس فتا

  • مانند دیگر شاخه های نیروی انتظامی، پلیس فتا هم وظایفی دارد.این وظایف عبارتند از:
  • ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات جهت فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه‌ اطلاعاتی
  • حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی
  • مراقبت و پایش فضای تولید و تبادل اطلاعات، با هدف پیشگیری از تبدیل این فضا به بستری جهت انجام فعالیت‌های غیرقانونی
  • جلوگیری از تعرض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه

اهداف تشکیل پلیس فتا

امروزه اکثر مردم با فضای دیجیتال و سایبری آشنایی دارند و از آن استفاده می کنند.اشخاص زیادی در این فضا کسب درآمد می کنند.به همین دلیل، تامین امنیت این فضا و حفظ اصول اخلاقی و دینی در آن و نیز رعایت ارزش های انسانی و هنجارهای جامعه هدف تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور را توجیه می نماید .
هدف پلیس فتا این می باشد که با تخصص و تجهیزات لازم، امنیت این فضا را تامین نماید و جرایمی که امکان دارد در این فضا رخ دهد را پیش بینی، جلوگیری و کشف نماید. بنابراین این ارگان نقش خیلی مهمی در حفظ نظم و امنیت فضای مجازی دارد .

شیوه رسیدگی به جرایم توسط پلیس فتا

پلیس فتا در فضای مجازی گشت می زند و با بررسی سایت ها، بلاگ ها، فروم ها و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و واتس اپ، محتویات آن ها را بررسی می نماید و چنانچه با محتوای غیر اخلاقی یا رفتاری غیرقانونی مواجه گردید، اقدامات مورد نیاز را برای توقف آن و مجازات مرتکب انجام می دهد.
پس از آنکه یکی از جرایمی که رسیدگی به آن در صلاحیت پلیس فتا است، صورت گیرد و پلیس آن را شناسایی نماید یا از آن شکایتی شود، مثل شکایت از فروشگاه های اینترنتی به دلیل کلاهبرداری، پلیس تحقیقات مقدماتی را انجام داده و دلایل جرم را جمع آوری کرده و متهم را پیدا می کند. پس از یافتن متهم، پلیس فتا وی را تحویل مقامات قضایی می دهد چون بازجویی در این جرایم کمتر صورت می گیرد و ادعا و اقرار متهم ارزش اثباتی ندارد و اغلب جهت اثبات، از مدارک دیجیتالی استفاده می گردد.
جرایمی که پلیس فتا پیگیری می نماید
پلیس فتا وظیفه  دارد جرایمی که در فضا مجازی صورت می گیرد را شناسایی نماید، تا در صورت وقوع قادر باشد آن ها را پیگیری نماید.در قانون جرائم رایانه ای، جرایمی که با استفاده از فناوری کامپیوتری و اینترنت اتفاق می افتند شناسایی گردیده است که می توان جرایمی نظیر برداشت غیرمجاز از حساب دیگران، شنود غیر مجاز، جعل رایانه ای، فیشینگ، کلاهبرداری اینترنتی، جاسوسی رایانه ای، نشر اکاذیب در فضای مجازی ، پخش تصویر و فیلم خصوصی دیگران، انتشار تصاویر مستهجن در فضای مجازی، دسترسی غیر مجاز به گذرواژه های دیگران و اینگونه موارد را نام برد. به غیر از آن، رسیدگی به جرایمی مثل هک تلگرام دیگران هم وظیفه ی پلیس فتا می باشد.

شکایت از سایت اینترنتی

شکایت از سایت های اینترنتی

شما می توانید از سایت های اینترنتی که کارهای متخلفانه و مجرمانه انجام می دهند ، شکایت کنید. از راه سایت ای نماد یا ثبت گزارش به پلیس فتا و یا طرح شکایت در مراجع قضایی شیوه های شکایت از سایت های اینترنتی هستند.

تا چند سال پیش بسیاری از کارهای روزمره ی مردم با مراجعه ی حضوری به مراجع مربوطه صورت می گرفت .ولی امروزه بسیاری از کارها از راه سایت های اینترنتی انجام می گیرد.مثلا تراکنش های مالی ، خریدهای اینترنتی و... به آسانی از راه سایت های اینترنتی و حتی نرم افزارهای ارتباطی صورت می گیرد که موضوع موجب اختلافات حقوقی و مشکلاتی میان خریداران و فروشندگان خدمات سایت های اینترنتی می شود .

مثلا تصور کنید که موبایل یا فرشی را اینترنتی از سایتی خریداری کرده اید ولی بعد از مدتی فروشنده جواب شما را نمی دهد و یا کالای خریداری شده را به بهانه های ناموجهی ارسال نمی کند.به نظر می رسد که مخصوصا در مواردی که مبلغ واریز شده زیاد باشد ، راهی به جز شکایت از سایت اینترنتی وجود نداشته باشد .

راه های شکایت از سایت های اینترنتی

امروزه با گسترش سایت های اینترنتی که خدماتی را به شکل غیر حضوری ارائه می کنند ،بسیاری از مردم ازسایت ها خرید اینترنتی می کنند و در بعضی مواقع به صورت خواسته یا ناخواسته بین فروشنده و خریدار اختلافاتی به وجود می آید که چنانچه مراقب نباشیم ، در مواردی امکان دارد که خریداران با سرقت اینترنتی یا کلاهبرداری اینترنتی روبرو شوند .

به همین دلیل پس از آن که شهروندان را به درنظر داشتن نکات امنیتی هنگام خرید از سایت های اینترنتی توصیه کردند می بایست به آن ها یادآوری کرد که در مواردی قادرند به طرح شکایت از سایت های اینترنتی اقدام کنند ؛ چه بسا که با این روش از بروز اقدامات مجرمانه ای نظیر فیشینگ برای سایرین جلوگیری شود .

مهم ترین شیوه های شکایت از سایت های اینترنتی را می توان در 3 دسته تقسیم بندی کرد:

  • شکایت از سایت های اینترنتی از راه سایت ای نماد 
  • شکایت از سایت های اینترنتی از راه پلیس فتا
  • شکایت از سایت های اینترنتی از راه مراجع قضایی 

لازم به ذکر است که بعضی اوقات شاکی ، قصد ندارد که از سایت اینترنتی شکایت کند و تنها می خواهد کالایی را که خریداری کرده دریافت نماید و یا پول خود را پس بگیرد. این کار، شکایت نبوده بلکه یک مسئله ی حقوقی می باشد که برای این کار، شاکی به جای طرح شکایت در مراجع قضایی و یا پلیس فتا می تواند به دادگاه حقوقی دادخواست الزام به ایفای تعهد بدهد و مدارک مورد نیاز نظیر فیش واریزی را ضمیمه دادخواست خود کند.

شکایت از راه سایت نماد

اولین شیوه ی شکایت از سایت های اینترنتی ، ثبت شکایت در سایت ای نماد یا سایت نماد می باشد. اخیرا سایتی به نام ای نماد ایجاد گردیده که افراد ، ابتدا با مراجعه به این سامانه می توانند از صحت نماد اعتماد الکترونیکی به نمایش درآمده در وبسایت ها اطمینان پیدا کرده و بعد ، این سایت ها خرید امنی داشته باشند.

شکایت از راه پلیس فتا

به غیر از شکایت از سایت های اینترنتی در سامانه ای نماد ، پلیس فتا هم مرجعی تخصصی برای انجام تحقیقات ضروری در زمینه ی جرایمی نظیر جرایم رایانه ای می باشد . به همین خاطر از راه پلیس فتا هم می توان اقدام به شکایت از سایت های اینترنتی کرد.

شکایت از راه مراجع قضایی

از مهم ترین شیوه های شکایت از سایت های اینترنتی ، شکایت از راه مراجع قضاییمی باشد که در این شیوه ، مرجع قضایی به شکایت رسیدگی کرده و رای صادر می کند. 

در این روش مثل هنگامی که پیگیری سرقت از حساب بانکی انجام شده است ، شاکی می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کردهو شکواییه ای در این رابطه ارائه نماید. بسته به پرونده مطروحه مشخص می شود که چیز را می بایست در شکواییه بنویسیم. یعنی چنانچه سرقت اینترنتی صورت گرفته باشد ، مسئله با کلاهبرداری اینترنتی فرق دارد .

 

تخلفات کارخانه ها‌،نیروگاه ها و کارگاه ها

تخلفات کارخانه ها
تعداد زیادی از پرونده های مرتبط با جرایم زیست محیطی درباره ی کارخانه ها می باشد. وکیل جرایم زیست محیطی قادر است کلیه ی اطلاعات مورد نیاز در این حوزه را ارائه دهد و موضوعات مرتبط با آن را پیگیری نماید.مطابق قانون کشور ما احداث‌ کارخانه‌ و کارگاه های‌ جدید ،  توسعه‌ و تغییر مکان‌ و یا خط‌ تولید کارخانه ها و کارگاه های‌ موجود می بایست همراه با‌ رعایت‌ ضوابط‌ و معیارهای‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ ‌باشد.
وزارتخانه‌های‌ صنایع‌، معادن‌ و فلزات‌، کشاورزی‌ و جهادسازندگی‌ زمان‌ صدور جواز تأسیس‌ رونوشتی‌ از جواز تأسیس‌ را به‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ ارسال‌ خواهند کرد.
صاحبان جواز تأسیس‌ وظیفه دارند مکان‌ استقرار واحدهای‌ صنعتی‌ و یا تولیدیشان را بر اساس‌ ضوابط‌ استقرار موضوع‌ ماده‌ ی دوازده این‌ قانون‌ تعیین‌ کنند.
صدور پروانه ی‌ بهره ‌برداری‌ موکول‌ به‌ تایید محل‌ استقرار با رعایت‌ ضوابط‌ موضوع‌ ماده ی‌ 12 فوق‌ طبق اعلام‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ است.
احداث‌ نیروگاه ها، وپالایشگاه ها، کارخانه های‌ پتروشیمی‌، کارخانه های‌ صنایع‌ نظامی‌، فرودگاه ها و ترمینال های‌ بارگیری‌ موکول‌ به‌ رعایت‌ ضوابط‌ و معیارهای‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ از نظر‌ مکان استقرار است.
 تبصره ی‌ 3ـ سازمان‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ وظیفه دارد ضوابط‌ و معیارهای‌ زیست‌ محیطی‌ ضروری را از راه وزارتخانه‌ های‌ مربوطه به‌ صاحبان‌ جواز تأسیس‌ اعلان‌ کند.
فعالیت‌ کارخانه ها‌ و کارگاه های‌ تازه ای‌ که‌ ضوابط‌ و معیارهای‌ موضوع‌ ماده‌ ی 12 را رعایت‌ نکنند و نیز‌ فعالیت‌ و بهره ‌برداری‌ از کارخانه ها‌ ، کارگاه ها و نیروگاه هایی‌ که‌ بیشتر‌ از حد مجاز مسبب آلودگی‌ هوا می شوند ممنوع‌ می باشد.
سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ کارخانه ها، کارگاه ها و نیروگاه هایی‌ که‌ آلودگیشان بیشتر‌ از حد مجاز استانداردهای‌ محیط ‌زیست‌ باشد را مشخص‌ کرده و مراتب‌ را با تعیین‌ نوع‌ و میزان‌ آلودگی‌ به‌ مالکان و یا مسئولین‌ آن ها ابلاغ‌ می کند تا در مدت زمان مشخصی که‌ به وسیله ی سازمان‌ با همکاری‌ و مشارکت‌ دستگاه های‌ مربوطه‌ تعیین‌ می گردد ‌ به‌ رفع‌ آلودگی‌ یا تعطیل‌ کار و فعالیت‌ خود تا رفع‌ آلودگی‌ اقدام‌ کنند.
چنانچه مالک یا مسئوول‌ کارخانه‌ و کارگاهی‌ که‌ مسبب‌ آلودگی‌ هوا می شود با دلایل‌ قابل‌ قبول‌ سازمان‌ ثابت کند که‌ طی‌ مهلت‌ تعیین‌ گردیده رفع‌ آلودگی‌ امکان پذیر نیست سازمان‌ می‌تواند ‌ 1‌ بار مهلت‌ اضافی‌ مناسب‌ به اینگونه‌ کارخانه ها‌ و کارگاه ها بدهد.
سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ وظیفه دارد استانداردهای هوای‌ پاک‌ و استانداردهای‌ آلود ه‌کننده‌های‌ ناشی‌ از کارخانه ها و کارگاه ها که‌ از هر راهی وارد هوای‌ آزاد می‌ شوند را برای‌ هر منطقه‌ و با توجه‌ به‌ کیفیت‌ هوا و مناسبات‌ زیست‌ محیطی‌ آن‌ مناطق‌ تهیه‌ کرده و به درخواست کنندگان‌ و مالکان کارخانه ها‌ و کارگاه ها بدهند حد مجاز (استانداردهای‌ محیط‌زیست‌) این‌ ماده‌ به وسیله ی‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ تهیه‌ و به‌ تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ می رسد.
ادامه ی‌ فعالیت‌ کارخانه ها‌ ،کارگاه ها و نیروگاه های‌ گفته شده وابسته‌ به‌ صدور اجازه ی‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ و یا رأی‌ دادگاه‌ دارای صلاحیت است.
تبصره‌ـ چنانچه مالکان  و مسئولین‌ کارخانه ها ، کارگاه ها و نیروگاه های‌ آلوده‌کننده‌ بعد‌ از ابلاغ‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ از ادامه‌ کار آن ها جلوگیری نکنند و یا بعد از تعطیلی کارخانجات و کارگاه های‌ گفته شده رأساً و بدون‌ گرفتن‌ اجازه‌ از سازمان‌ یا بدون‌ صدور رأی‌ دادگاه‌ صالحه‌،اقدام به‌ بازگشایی‌ و ادامه‌ فعالیت‌ آنها کنند بر حسب‌ مورد مجازات های‌ مقرر در این‌ قانون‌ و دیگر مقررات‌ مرتبط با‌ عدم‌ رعایت‌ دستورات‌ مراجع‌ قانونی‌ و قضائی‌ محکوم‌ می شوند و اگر مدیران‌ و مسئولان‌ ذکر شده اداره‌ و تصدی‌ کارخانه ها و کارگاه های‌ دولتی‌ یا وابسته‌ به‌ دولت‌ را بر عهده‌ داشته‌ باشند موضوع‌ در هیأت‌های‌ رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌ اداری‌ وزارتخانه‌ یا دستگاه‌ متبوع‌ مدیر یا مسئول‌ هم مطرح‌ و حکم‌ مقتضی‌ صادر می گردد.
 

قانون‌ جلوگیری‌ از آلودگی‌ هوا و جرایم زیست محیطی

قانون جلوگیری از آلودگی هوا
وکیل جرایم زیست محیطی از کلیه ی موضوعات قانونی مرتبط با آلودگی هوا که جزیی از جرایم زیست محیطی می باشد مطلع است. به همین دلیل‌ تحقق‌ اصل‌ 50‌ قانون‌ اساسی‌ و برای  پاکسازی‌ و محافظت از هوا در برابر آلودگی ها تمامی‌ دستگاه ها و مؤسسات‌ و همه ی‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ وظیفه دارند مقررات‌ و سیاست های‌ مقرر در این‌ قانون‌ را رعایت‌ کنند.
انجام کاری‌ که‌ موجب آلودگی‌ هوا شود ممنوع‌ است‌.مقصود از آلودگی‌ هوا وجود و پخش‌ یک‌ یا چند آلوده‌ کننده‌ جامد، مایع‌، گاز، تشعشع‌ پرتوزا و غیر پرتوزا در هوای‌ آزاد به‌ میزان و مدت زمانی‌ که‌ کیفیت‌ آن‌ را به گونه ای که‌ برای‌ انسان‌ و یا سایر موجودات‌ زنده‌ و یا گیاهان‌ و یا آثار و ابنیه زیان آور ‌ باشد ،است.
استفاده‌ از وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ که‌ بیشتر‌ از حد مجاز دود و آلوده ‌کننده‌های‌ دیگر را وارد هوای‌ آزاد کنند ممنوع‌ می باشد. حد مجاز خروجی‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ به وسیله ی سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ با همکاری‌ وزارت‌ صنایع‌ مشخص شده و به‌ تصویب‌ شورای عالی‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ می رسد.
هر وسیله‌ نقلیه‌ موتوری‌ می بایست‌ گواهینامه‌ مخصوص‌ مبنی‌ بر رعایت‌ حد مجاز خروجی‌ آلوده ‌کننده ‌های‌ هوا را داشته باشد.صاحبان‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ وظیفه دارند هر سال وسایل‌ نقلیه‌ خود را در مراکز مورد تایید سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ آزمایش‌ و معاینه‌ کنند و گواهینامه‌ مبنی‌ بر رعایت‌ حد مجاز آلودگی‌ را بگیرند وگرنه از تردد آن ها به‌ شیوه ای که‌ در آیین‌ نامه‌ اجرائی‌ این‌ قانون‌ تعیین‌ می گردد جلوگیری‌ می شود.
هزینه ی‌ آزمایش‌ و معاینه‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ از صاحبان‌ وسایل‌ نقلیه‌ گفته شده بر اساس‌ تعرفه ‌ای‌ که‌ به وسیله ی‌ وزارت‌ کشور و سازمان‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ تهیه‌ و به‌ تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ می‌ رسد گرفته می شود.
تاریخ‌ آغاز اجرای‌ این‌ ماده‌ و تبصره‌های‌ آن‌ حداکثر 1 سال‌ بعد‌ از تصویب‌ این‌ قانون‌ تعیین‌ می‌ گردد و سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ و شهرداری‌ و باقی دستگاه های‌ مربوطه وظیفه دارند طی‌ این مدت امکانات‌ مورد نیاز برای‌ اجرای‌ این‌ ماده‌ را فراهم‌ نمایند.شهرداری ها، نیروی‌ انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های‌ ذیربط‌ وظیفه دارند شیوه ی تردد وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ و سیستم‌ حمل‌ و نقل‌ شهری‌ را به شکلی‌ طراحی‌ کرده و سامان‌ دهند که‌ علاوه بر کاهش‌ آلودگی‌ هوا پاسخ گوی‌ سفرهای‌ روزانه‌ شهری‌ باشد.
 آیین ‌نامه‌ ی اجرایی‌ این‌ ماده‌ که‌ شامل ساعات‌ و محدوده ی‌ مجاز تردد شهری‌، پیش بینی‌ استفاده‌ ی مناسب‌ و بیشتر از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ و نظیر آن می‌باشد به وسیله ی وزارت‌ کشور(شهرداریها)،نیروی‌ انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ و در صورت‌ لزوم‌ با همکاری‌ سازمان های‌ مربوطه تهیه شده‌ و به‌ تصویب‌ هیأت‌ وزیران‌ می رسد.
 در مواقع‌ اضطراری‌ که‌ آلودگی‌ هوای‌ شهرها به‌ میزانی‌ برسد که‌ به‌ تشخیص‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ سلامت‌ انسان‌ و محیط ‌زیست‌ را شدیداً به‌ خطر اندازد، سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌ زیست‌ با همکاری‌ وزارت‌ کشور،شهرداری ها و نیروی‌ انتظامی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های‌ موقت‌ زمانی‌، مکانی‌ و نوعی‌ را برای‌ منابع‌ آلوده ‌کننده‌ در نظر گرفته و بلافاصله‌ مراتب‌ را از راه‌ رسانه‌های‌ همگانی‌ به‌ اطلاع‌ مردم می رسانند.با بر طرف‌ گردیدن‌ وضعیت‌ اضطراری‌ و کم شدن‌ آلودگی‌ هوا، سازمان‌ اقدام به‌ رفع‌ ممنوعیت‌ و محدودیت‌ کرده و مراتب‌ را به‌ اطلاع‌ عموم‌ مردم می رساند.
در ساخت‌،تولید و ورود وسایل‌ نقلیه ی‌ موتوری‌ و سایر قطعات‌ مربوط به احتراق‌ وسایل‌ نقلیه‌ نظیر کاربراتور و فیلتر می بایست استانداردهای‌ حفاظت‌ محیط ‌زیست‌ را رعایت کرد.
وزارت‌ صنایع‌ وظیفه دارد سیاست ها و برنامه‌های‌ تولیدی‌ واحدها و شرکت های‌ تابعه‌ تولید وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ خود را به گونه ای تنظیم‌ کند که‌ وسایل‌ نقلیه‌ با موتورها و قطعات‌ غیراستاندارد تولید نشود و همچنین در برنامه ‌ریزی‌ ساخت‌ خودرو برنامه‌ ی تولید وسایل‌ نقلیه‌ و حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ را در اولویت‌ قرار دهد و نیز طراحی‌ و ساخت‌ اتومبیل‌ها به شکلی انجام شود که تا جایی که امکان دارد بتوان از گاز هم‌ استفاده کرد. جهت اطلاعات بیشتر دراین مورد با وکیل جرایم زیست محیطی مشورت نمایید تا اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.
 

فرق وکیل جرایم زیست محیطی با دیگر وکلا

 

وکیل جرایم زیست محیطی
وکیل جرایم زیست محیطی تفاوت ها وشباهت های زیادی با دیگر وکلای پایه یک دادگستری دارد که به همه ی اشخاصی که می خواهند به این وکیل مراجعه نمایند توصیه می گردد که نخست این توانایی ها و عملکرد ها را بررسی و تحلیل کنند و بعد تصمیم به انتخاب وکیل جرایم زیست محیطی بگیرند.
مهم ترین شباهت و تفاوت های این وکیل با دیگر وکلا:
  • اولین و مهم ترین فرق وکیل جرایم زیست محیطی با وکلای پایه یک دادگستری دیگر این است که این وکیل متخصص سال های زیادی در رابطه با پرونده های زیست محیطی فعالیت داشته است که موجب افزایش اطلاعات و دانش حقوقی وی نسبت به دیگر وکلا شده که باعث می شود بتوانند جریان پرونده های گوناگون مرتبط با زیست محیط را در کوتاه ترین زمان ممکن پیش ببرند.
  • دومین تفاوت آن ها با دیگر وکلا این است که می توانند جریان پرونده های متفاوت زیست محیطی را بدون کوچک ترین اختلال و اتلاف وقتی بررسی کنند و نکته ی جالب توجه این است که رد این موارد اغلب احتیاجی به حضور موکل در جلسات دادگاه ندارد و جریانات به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمان مورد پیگیری قرار می گیرند.
  • سومین و اساسی ترین موضوع این است که وکیل متخصص با استناد به نکات قانونی و مباحث حقوقی قادر است جریان دادرسی پرونده ها را در جلسات قانونی و حقوقی به شکل حرفه ای پیگیری نماید تا به نتیجه برسند و شرایط تقریبا مساعدی پیدا کنند. همین موضوع موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می گردد.

هزینه وکیل جرایم زیست محیطی

هزینه وکیل جرایم زیست محیطی با توجه به عملکرد وی بررسی شده و شرایط گوناگونی برای آن تعیین می شود. پرونده های زیست محیطی ابعاد گوناگونی دارند و از یک بعد خاص بررسی و پیگیری نمی شودن پس تعیین دستمزد وکیل جرایم زیست محیطی به مباحثی نظیر موضوع پرونده و مقدار حساسیت آن بستگی دارد.
هزینه و دستمزد نرخ معینی ندارد و جهت آشنایی با میزان آن بهتر است در یک جلسه مشاوره حقوقی با وکیل جرایم زیست محیطی شرکت کنید تا بتوانید به آسانی مسائل مرتبط با این حیطه را رعایت کنید و هزینه های آن را تهیه کنید.موضوعات مرتبط با جرایم زیست محیطی به گونه ای تعیین می شوند که همه می توانند از آنها اطلاع پیدا کنند و جریان دادرسی آن را در کوتاه ترین زمان را به وکیل جرایم زیست محیطی واگذار کنند. 
 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد