x تبلیغات
مطالب حقوقی

اقسام مجازات ها در دعاوی کیفری و جزایی

دعاوی کیفری

دعاوی کیفری زیر مجموعه ای ازحقوق جزا می باشند که شامل جرایم، مجازات ها و قوانین جزایی هستند.حقوق جزایی کشور ما به شکل سنتی و از آغاز وضع قانون مجازات عمومی تا به امروز و مخصوصا در دوران حکومت جمهوری اسلامی شامل قسمت های ثابتی بوده که عبارتند از : جرایم و مجازات های شرعی (حدود، قصاص و دیات)، جرایم و مجازات های تعزیری و به طور ویژه جرایم و مجازات های بازدارنده. چنانچه مشکل و مسئله ای در زمینه ی حقوق کیفری و جرایم و مجازات ها دارید پیش از هر گونه اقدام و حضور در مراجع تعقیب و تحقیق و رسیدگی بهتر است با وکیل متخصص و باتجربه در حیطه ی دعاوی کیفری مشاوره کنیید.

حقوق جزا

حقوق جزا زیر مجموعه ای از حقوق عمومی می باشد که با تعریف اقدامات مجرمانه که در نظم عمومی اخلال به وجود می آورد و تعیین مجازات برای خاطیان برای پیش گیری از وقوع جرایم تلاش می کند و در صورت ارتکاب جرم، مقدارمسئولیت مرتکب و شیوه ی تعقیب و تعیین مجازات وی را معین می کند و در آخر سعی می نماید تا وسایل اصلاح و تربیت مجرمان را فراهم کند.

اهمیت حقوق جزا

  1. حقوق جزا مجموع مقرراتی می باشد که  ناظر بر شیوه ی اجرای مجازات ها و تعیین واکنش های اجتماعی است.
  2. ساده ترین و شدید ترین وسیله ی اجبار قواعد و مقررات اجتماعی، قوانین کیفری می باشد و ضمانت اجرای روابط اجتماعی است.
  3.  در دعاوی حقوقی تنها امور حقوقی اشخاص نظیر امور مالی یا خانوادگی یا احوال شخصیه مطرح می باشد در حالی که در دعاوی کیفری نه فقط مال و خانواده مجرم در معرض خطر می باشند بلکه آزادی حیثیت و جان او هم در خطر است.
  4. در محاکم و دادگاه های حقوقی نیازی به حضور طرفین دعوی و شناسایی آن ها نمی باشد و درصورت صحت هویت، دادگاه بر مبنای ادله تقدیمی تصمیم گیری می کند. درحالی که در دعاوی کیفری و جزایی حضور داشتن مجرم ضروری می باشد. پس با توجه به تفاوت بزرگ این 2 دعوی اهمیت حقوق جزا و دعاوی کیفری معلوم می گردد.

اقدام های تامینی و تربیتی و مجازات ها

در قانون مجازات اسلامی، مجازات ها و اقدامات تامینی و تربیتی مشخص گزدیده است که به 5 گروه تقسیم گردیده اند:
  • حدود
  • قصاص
  • دیات
  • تعزیرات
  • اقدامات تامینی و تربیتی

تعزیرات و مجازات های بازدارنده

حد، مجازاتی می باشد که شارع آن را تعیین نموده است و قصاص، مجازات شخصی می باشد که جنایت مسبب قتل یا صدمات بدنی را مرتکب شده است و دیات جایگزین قصاص در جنایات عمدی یا غیر عمدی است و تعزیر، مجازات های جرایمی بوده که خارج از موارد بالا هستند و به معنی عام، مجازات بازدارنده که از طرف دولت است برای حفظ نظم و مراعات مصالح اجتماعی در برابر تخلفات از مقررات و نظامات دولتی تعیین می شود.

دعاوی رایج کیفری

سرقت، کلاهبرداری، قتل عمد، قتل غیر عمد، خیانت در امانت، ایراد ضرب عمدی، ارتباط نامشروع، تصرف عدوانی، فروش مال غیر، جعل، استفاده از سند مجعول، تجاوز به عنف و دیگر عناوین مجرمانه که در قانون گفته شده اند.
 

 

مجازات قاچاق کالا

قاچاق کالا

به صورت کلی هر معامله ای که در کشور صورت گیرد که قبل از آن از طرف دولت منع گردیده باشد،  “قاچاق” نامیده می شود.
از نظر علم اقتصاد هر گونه کالایی که به صورت مخفی و پنهانی به مرزهای کشور وارد و یا از آن خارج گردد هم به عنوان کالای قاچاق شناخته می شود. 

قاچاق کالا

قاچاق کالا به 2 شکل داخلی و خارجی صورت می گیرد. با نظر به “کتاب ترمینولوژی حقوق” قاچاق کالا بدین صورت تعریف شده است: ” حمل، نقل و جابه جایی کالا از قسمتی به قسمت دیگر، در صورتی که هر 2 قسمت در داخل کشور قرار داشته باشند قاچاق داخلی و اگر قسمتی در داخل کشور و قسمت دیگر در خارج مرز واقع گردیده باشد قاچاق خارجی می باشد.
شایان ذکر می باشد که بر اساس ماده ی 377 قانون تجارت، میان متصدی حمل و نقل و قاچاقچی کالا فرق وجود دارد. بر اساس این قانون فردی که برای حمل و نقل اشیاء، پاداشی می گیرد متصدی حمل و نقل است. در این حالت قراردادی میان متصدی حمل و نقل و فرستنده ی کالا نوشته می شود که بر اساس آن متصدی حمل و نقل با وکالت و اذن دیگری وظیفه دارد تا بار را سالم به مقصد برساند.
چنانچه کالاهایی که واردات و صادراتشان از نظر قانون ممنوع است، خرید، فروش و یا نگهداری شوند قاچاق محسوب می شود. به اشخاصی که این کار را انجام می دهند، قاچاقچی می گویند.

قوانین مخصوص قاچاق کالا

بر طبق ماده ی 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، قاچاق یعنی: “هر نوع فعل و یا ترک فعلی که باعث نقض قوانین مرتبط با واردات یا صادرات کالا و ارز می گردد.” بر اساس قانون با متخلفان برخورد می شود و برای آنان مجازات در نظر می گیرند.
با نظر به ماده ی گفته شده، قاچاق در مواردی رخ می دهد که نقل و انتقال کالا بر خلاف محدودیتی باشد که از طرر قانون مقرر گردیده است. مثلا واردات و صادرات اجناس مجاز بدون پرداخت عوارض گمرکی در گروه قاچاق عوارض گمرکی قرار می گیرد.
مقصود از کالا، هر جنسی می باشد که از نظر اکثر مردم، ارزش اقتصادی داشته باشد و مردم حاضر باشند برای به دست آوردن آن مبلغی را پرداخت کنند.

انواع کالای قاچاق

کالاهای ممنوع: از نظر قانون صادرات و واردات این گروه از کالاها ممنوع می باشند و در صورت سرپیچی از قانون با متخلفان برخورد می گردد
کالاهای مجاز مشروط: تشریفات گمرکی جهت صادرات و واردات این دست از کالاها بایستی به درستی صورت گییرد و بر حسب قانون از مراجع ذی ربط قاونی هم مجوز دریافت گردد.
کالاهای مجاز: این گونه از کالاها را می توان با استفاده از تشریفات گمرکی و بانکی، صادر و یا وارد کرد و احتیاجی به کسب مجوز ندارد.

راه های پیشگیری از قاچاق کالا

ترخیص کالا از گمرک با ارائه ی گواهی نامه های شناسه کالا و شناسه رهگیری که برای هر کالا منحصر به فرد است، یکی از تمهیدات مناسب جهت پیشگیری از قاچاق کالا است. در این شیوه فرقی اساسی میان کالاهای جعلی و قاچاقی و کالاهای خارجی و مجاز که بر اساس قانون به کشور وارد می شوند، ایجاد می شود.
استفاده از سامانه هوشمند یکی دیگر از روش های مناسب جهت پیشگیری از قاچاق کالا است. در این شیوه به درستی بر صادرات، واردات، حمل و نقل و نگهداری نظارت می گردد. بنابراین باید دستگاه های مربوط به تجارت خارجی ضمن استفاده از اشخاص با تجربه و کاربلد همکاری مورد نیاز را با دستگاه های مسئول جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام دهند.
قاچاق کالا اقسام گوناگونی دارد. به صورت کلی ماده ی 18 و 22 قانون به این مسئله پرداخته است. با نظر به این مواد با اشخاصی که در قاچاق، حمل و نگهداری این نوع کالاها دست داشته اند، برخورد می شود. ضبط کالا و پرداخت جریمه نقدی از مجازات قاچاق کالا محسوب می شود.
چنانچه عین کالا در دست نباشد، متخلف وظیفه دارد معادل پولی آن را پرداخت کند که این قانون موقعی که مرتکب نقشی در از دست رفتن کالا نداشته باشد، اجرا نمی گردد. ضبط وجوه به دست آمده از قاچاق کالا و ابزار و وسایلی که در ساخت کالا از آن ها بهره برده است از مجازات های دیگر قاچاق است.

مراجع صالح جهت رسیدگی به جرم قاچاق کالا و ارز

هنگامی که قاچاق کالا به شکل حرفه ای و سازمان یافته صورت گیرد، به آن رسیدگی می شود. در صورتی که قاچاق کالا و ارز به وسیله ی یکی از ماموران و کارمندان دولت انجام گیرد، برای آنان انفصال از خدمت دولتی و یا حبس در نظر می گیرند. رسیدگی به پرونده ی این افراد جهت بررسی در صلاحیت دادگاه انقلاب و دادسرا است.
پرونده های دیگر قاچاق کالا و ارز در صلاحیت تعزیرات حکومتی می باشند. این سازمان که مسئول رسیدگی به تخلفات اقتصادی و صنفی است، به جرم قاچاق کالا و ارز هم رسیدگی می نماید.
در صورتی که پرونده ی قاچاق چند متهم داشته باشد و به اتهام یکی از آنان در مرجع قضایی رسیدگی گردد، اتهامات دیگر متهمان هم در همان مرجع بررسی و رسیدگی می شود.
 

صورتمجلس تفکیکی

 

صورتمجلس تفکیکی به وسیله ی گواهی پایان کار ساختمان توسط اداره ی ثبت اسناد و املاک تهیه می گردد. این صورتجلسه تنها به تعریف حدود اربعه واحدهای مستقل، گفتن مساحت و شماره گذاری آن ها پرداخته بدون اینکه به مالکیت خصوصی واحدها بپردازد.
چنانچه کل ملک پیش از تفکیک به یک نفر تعلق داشته، نمامی قطعات هم متعلق به وی خواهد بود و در صورتی که ملک چند مالک مشاعی داشته به عنوان مثال 3 مالک، هر کدام با قدر السهم 2 دانگ از 6 دانگ، تمامی واحدها و قطعات تفکیک گردیده یک به یک با قدرالسهم 2 دانگ متعلق هر 3 مالک خواهد بود. هیچ کدام از مالکان واحد مستقل و 6 دانگ نخواهند داشت تا زمان که سند تقسیم نامه در دفترخانه و به رضایت آن ها تنظیم گردد.
مالکان به نسبت قدرالسهمشان تعدادی از واحدها را به صورت کامل و 6 دانگ انتخاب می کنند. این انتخاب در سندی به اسم تقسیم نامه ثبت می گردد و بر اساس همین تقسیم نامه ثبت اسناد می تواند برای هر قطعه و یا واحد سند مالکیت صادر کند.
صورتمجلس تفکیکی مقدمه ی تقسیم نامه می باشد. برای آن که ملک از وضعیت مشاعی و شراکت خارج شود چنانچه پس از صورتمجلس تفکیکی تقسیم نامه تنظیم نگردد کار اداره ثبت در تهیه صورتمجلس تفکیکی بی فایده بوده است.
قانونگذار بر طبق اصل حکمت، حکیم و دانا است و کار بیهوده را نمی توان به او انتساب داد. بنابراین تنظیم سند تقسیم نامه حسب درخواست هرکدام مالکین الزامی می باشد.
چنانچه در شیوه ی تقسیم مالکان تفاوفقی نداشته باشند دادرس، کارشناس تعیین می کند. این الزام و اجبار از مواد 46 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک کشور استنباط می گردد. پس هر زمان که شریکی قادر باشد خود را از مالکیت اشتراکی برهاند از حمایت قانونی برخوردار می شود.

معنای تفکیک

معنای لغوی تفکیک، جدا کردن می باشد. در اصطلاح ثبتی به معنی تقسیم قطعه زمینی به قطعات گوناگون است.
تفکیک، کاری اداری می باشد که با درخواست مالک یا مالکین، به وسیله ی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک نسبت به املاک مشاع و غیر مشاع صورت گرفته و در نتیجه ملک به چند قطعه با مشخصات معین، تبدیل می شود.
به طور معمول تفکیک املاک با گرفتن گواهی پایان کار از شهرداری به وسیله ی مالکین و پیوست تصویر مصدق آن به درخواست دفاتر اسناد رسمی مبنی بر تفکیک و تحویل به ادارات ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک شروع می گردد.

تفکیک عرصه 

شیوه ی تفکیک عرصه بدین صورت است که نخست درخواست کننده ی تفکیک با مراجعه به شهرداری منطقه، درخواست نقشه تفکیکی کرده و شهرداری هم با رعایت ماده ی 101 قانون شهرداری ها نقشه مزبور را به درخواست کننده داده و نسخه ی دیگر آن را به اداره ثبت محل ارسال می کند. آنگاه درخواست کننده به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه و تقاضای استعلام از اداره ثبت جهت تفکیک پلاک ثبتی خود می کند.
با دریافت استعلام و تحویل آن به اداره ثبت به وسیله ی درخواست کننده به انضمام تقاضای کتبی او، رئیس واحد ثبتی بدواً مسئله را به متصدی دفتر املاک ارجاع می دهد تا مالکیت متقاضی گواهی گردد. با گواهی مسئول دفتر بازداشتی مبنی بر عدم بازداشت ملک، رئیس واحد ثبتی به نماینده ثبت و نقشه بردار ثبتی مأموریت می دهد تا از محل بازدید نماید.
نقشه بردار ثبتی، چنانچه مغایرتی میان نقشه شهرداری و سند مالکیت مشاهده نکند، ضمن ترسیم نقشه ثبتی، گواهی عدم تجاوز ملک به مجاورین، شوارع و معابر را صادر می کند.
در نهایت، نماینده ثبت، اقدام به تنظیم صورتمجلس تفکیکی عرصه کرده، بعد از امضای صورت جلسه به وسیله ی نماینده ثبت، نقشه بردار و حاضرین، رئیس اداره ثبت یا معاون او، ضمن دستور گرفتن هزینه تفکیکی اقدام به امضای صورت جلسه تفکیکی کرده و نسخه ای از آن را به دفترخانه ذی ربط ارسال می کنند.
چنانچه تفکیک ملک مشاعی به وسیله ی وکیل انجام گیرد،مزایای آن چیست؟
  • مدت زمانی که ملک افراز و یا تفکیک می گردد کمتر می شود.
  • احتیاجی به حضور مالک در اداره ثبت اسناد نیست.
  • چنانچه ملک غیر قابل افراز هم باشد احتیاج به حضور مالک در دادگاه نیست.
  • وکیل قادر است ضمن حضور در اداره ثبت مشخص نماید که ملک قابل افراز می باشد یا نه.
  • وکیل قادر است سهم موکل خود را پس از تفکیک بفروشد.
  • همه ی شرکا که مالک ملک مشاع هستند قادرند بدون حضور خود و اگر توافق نمایند یک وکیل بگیرند تا اقدام به تفکیک یا افراز ملک کند.
در تفکیک ملک مشاعی حالت اشاعه ضروری نمی باشد به این معنا که امکان دارد تنها یک مالک قصد تفکیک داشته باشد اما برای افراز بایستی چند مالک وجود داشته باشد.
تفکیک با رضایت مالک یا مالکین زمین صورت می گیرد اما افراز در صورتی می باشد که میان مالکان توافق وجود نداشته باشد.
تفکیک تنها تقسیم ملک می باشد اما افراز، تقسیم ملک به همراه تعیین سهم هر کدام از مالکین است.
چنانچه در حین تفکیک، هر کدام از شرکا اعتراض داشته باشند بقیه ی عملیات تفکیک انجام نمی گیرد اما افراز بدین شکل نیست و پس از اعتراض هم افراز انجام می شود.
چنانچه مساحت و موقعیت مکانی پارکینگ در صورت مجلس تفکیکی و سند تک برگی ذکر نگردد مالک پس از گرفتن پایان ساختمان و صورت مجلس تفکیکی بعض یا همه ی پارکینگ ها را به یک یا چند واحد آپارتمانی تبدیل می نماید و بعد از پرداخت جریمه بر اساس تبصره ی 5 ماده 100 قانون شهرداری، آپارتمان ها را رسماً به خریداران واگذار می نماید.
در چنین شرایطی چون این حق قبلاً طبق پروانه ساختمان برای هر واحد به عنوان پارکینگ شناخته شده بود، اقدام مالک کاری غیر قانونی تلقی شده و قابل اعاده به حالت قبلی می باشد.
به عبارتی خریداران که مالکان آپارتمان ها هستند با دادن دادخواست به دادگاه قلع و قمع آپارتمان احداثی در محل پارکینگ ها را از دادگاه درخواست می کنند و از آنجایی که تخلف مالک ساختمان محرز می باشد، بنابراین دادگاه علی الاصول حکم بر قلع و قمع می دهد.

تفاوت تفکیک عرصه و اعیان

تفکیک عرصه و اعیان از نظام مشابه و واحدی تبعیت می نماید. به غیر از این که در تفکیک اعیان، گواهی پایان کار صادر شده از سوی شهرداری الزامی می باشد.
در هر 2 حالت بعد از طی مراحل موصوف بدون هیچ نوع تغییری در مالکیت اشخاص، قطعه بندی عرصه در زمین ها و جداسازی اعیان در مجموعه آپارتمانی در ورقه ای تنظیم می شود که با عنوان «صورتمجلس تفکیکی» شناسایی می شود.
پس صورت مجلس تفکیکی، نوشته ی رسمی می باشد که به درخواست مالک یا مالکین و استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک بر طبق مقررات به وسیله ی مأمورین ذی صلاح تنظیم می گردد. با قید این که بدون هر نوع تغییری در مالکیت متقاضی یا متقاضیان (مالک) تنها مبین محدوده اجزای جدا شده، خواهد بود.
آیا می توان قولنامه زمینی را که سند تفکیکی ندارد، محضری نمود؟
خیر، از تفکیک برای انتقال قطعات تفکیک شده به شکل مفروز، صدور سند مالکیت مفروزی با ابطال سند اولیه و تنظیم تقسیم نامه استفاده می گردد.
همه ی امور مرتبط با تفکیک در اداره ثبت صورت می گیرد و پس از آن صورتمجلس تفکیکی تنظیم می گردد. این صورتمجلس  شامل حدود مساحت قطعات جدا شده جهت انتقال و به شکل قطعات مفروزی برای صدور سند مالکیت برای قطعات و تنظیم تقسیم نامه می باشد. در حقیقت چنانچه یکی از موارد گفته شده ناقص باشد، تفکیک دارای اعتبار نمی باشد.
 

گرفتن پروانه ساختمانی

پروانه ساخت

آشنایی با بعضی از قوانین ساخت و ساز

پیش از هر ساخت و سازی ، بایستی با باید و نباید های زیادی آشنا شوید. شیوه ی گرفتن پروانه ساختمانی ساخت و ساخت گام اول می باشد، کاری که مسلما پیش از آغاز کار بایستی آن را انجام بدهید و مهلت زیادی نیز پس از آن ندارید. هنگامی که پروانه ی ساختمانی را تهیه نمودید، بایستی شروع به ساخت و ساز کنید. جهت اخذ پروانه ساختمان می بایست به شهرداری محل مراجعه کنید. شهرداری مسئول زیباسازی شهری می باشد. البته وظایف دیگری نیز نظیر کاهش اراضی رها، نوسازی بافت‌های فرسوده، افزایش واحدهای مسکونی، تلاش برای کاهش تورم در بخش مسکن و… دارد.به همین دلیل هنگامی که مجوز ساخت و ساز را به شخصی می‌دهد، آن را رها نکرده و مهلتی را برای آن شخص در نظر می‌گیرد تا اقدام به ساخت و ساز نماید.
در مرحله ی نخست می بایست درخواست پروانه از طرف مؤدی به شهرداری داده شود. پس از آن، چنانچه این درخواست با ضوابط طرح تفصیلی همخوانی داشته باشد، با دریافت عوارض صدور پروانه از طرف شهرداری منطقه مرحله ی اول انجام می گیرد. در صورت وجود مشکل، شهرداری بایستی نهایتا 1 سال به درخواست کننده فرصت بدهد تا سراغ دفتر مهندسی برود و به کمک مهندسان ناظر برای تهیه و تأیید نقشه‌های اجرایی اقدام نماید. پیش از آن، نه شهرداری پولی می گیرد و نه درخواست کننده حق دارد اقدام به ساخت و ساز کند.  مرحله ی دوم صدور گواهی پروانه احداث بنا، مشخص کردن مدت اعتبار پروانه و شروع عملیات اجرایی ساخت و ساز می باشد. 
هموراه این گونه پیش نمی رود که چون سازنده قصد ندارد از پروانه استفاده نماید، مدت قانونی پایان یابد، بلکه در زمان اجرای کار ساخت و ساز، مهلت اتمام می یابد. در صورتی که این اتفاق افتاد، بایستی برای تمدید یا شارژ مجدد پروانه اقدام نمایید. رقمی هم که بایستی بپردازید به‌ روز می باشد. البته هزینه ای را که سال پیش پرداختید کم می‌کنند و باقیمانده را از شما دریافت می کنند.
شهرداری، مهلت کافی جهت تمدید پروانه ساختمانی پیش بینی کرده است. بنابراین، پس از اتمام فرصت‌هایی که گفته شد، امکان تمدید اخذ پروانه ساختمانی وجود ندارد و بعد از این مدت، مؤدی باید پروانه ساختمانی را تجدید کند و بیست درصد از محاسبات پروانه به نرخ روز می گردد و شهرداری نیز پروانه ی صادره پیشین را برای یک دوره 3 ساله دیگر تمدید می نماید. توجه داشته باشید که برای سال‌های بعد، به ازای هر سال، پنج درصد به این نرخ اضافه می ‌شود.

رسیدگی به تخلفات و گرفتن پروانه ساختمانی

خیلی از مراجعین به شهرداری‌ها اشخاصی می باشند که سروکارشان با کمیسیون‌های ماده ی 100 شهرداری است. گروهی از اشخاص که پرونده ی آن ها در این کمیسیون‌ها مورد رسیدگی قرار می گیرد افرادی می باشند که بدون داشتن پروانه ساختمانی، اقدام به ساخت بنا نموده اند. در رابطه با این موضوع، ماده ی 100 قانون شهرداری‌ها بیان نموده است:
«مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن می بایست پیش از هر اقدامی با‌تفکیک اراضی و آغاز ساختمان سازس از شهرداری پروانه بگیرند. شهرداری قادر است از عملیات ساختمانی ساختمان‌های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه چه ساختمان در زمین محصور باشد چه غیر محصور واقع باشد، توسط مأمورنش ممانعت کند.»
یکی از مشکلات اصلی مرتبط با ساخت و ساز که مدیریت شهری را درگیر نموده، مسئله ی تخلفات ساختمانی می باشد. البته به غیر از شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشاورزی، دادگستری، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان حفاظت میراث فرهنگی و وزارت نیرو از نهادهای دولتی و عمومی می باشند که هر کدام، بر حسب وظایف قانونی خود، با این مسئله روبرو هستند.
اقاسم تخلفات ساختمانی
تخلفات ساختمانی به 2 گروه تقسیم بندی می شوند:
  • تخلفات مطابق ضوابط
  • تخلفات خلاف ضوابط و مقررات شهرسازی
افرادی که قصد دارند ساختمان بسازند، می بایست از شهرداری پروانه ساختمان بگیرند. چنانچه مالکی ساختمان را بدون پروانه یا با پروانه و بیشتر از مشخصات پروانه بسازد، ولی با ضوابط طرح‌های مصوب و دیگر مقررات شهرداری مغایرت نداشته باشد، میزان زیربنای بدون پروانه بر طبق ضوابط محسوب شده و ساختمان موجود بعد از رسیدگی و گرفتن جرایم متعلقه، قانونی است. به عنوان مثال فردی که ملکش در کاربری معینی واقع می باشد، چنانچه بدون گرفتن پروانه یا برخلاف پروانه صادر شده ساخت و ساز در حد ضوابط نماید، این گونه ساختمان‌های خلاف داخل ضوابط به شمار می روند.
در مورد تخلفات خارج از ضوابط هم توجه داشته باشید هر زمان زیربنای احداثی بدون پروانه یا مازاد بر پروانه مغایر با ضوابط و مقررات طرح‌های تصویب شده و دستورالعمل های موجود باشد یا گونه ی استفاده از ساختمان نسبت به پروانه تغییر پیدا کرده باشد، به طور کلی تخلفات خارج از ضوابط تلقی می گردد و با تشکیل پرونده تخلف از طرف شهرداری‌های مناطق به کمیسیون های ماده ی 100 شهرداری ارجاع می شود.
 

راه های جلوگیری از تروریسم رایانه‌ ای

 ترور رایانه ای

در سال های اخیر، افزایش کارهای خلاف نظم عمومی از راه کامپیوتر و فضای مجازی را مشاهده می کنیم. به طوری که در سال 85، سایت های اینترنتی زیادی شامل خبرگزاری‌ ایلنا‌، خبرگزاری فارس، روزنامه‌ همشهری، بانک رفاه، بانک سپه، بانک پارسیان آموزش و پرورش و… به دلیل حمله ی اینترنتی از کار افتادند. در این مقاله به تدابیری که در زمینه ی جاوگیری از وقوع این گروه از جرایم تازه و نیز بازداشتن مجرمان از تکرار جرم «تروریسم رایانه‌ ای» که دارای کارایی لازم باشد می پردازیم.
جرم تروریسم رایانه‌ای از گروه جرایم تخصصی بوده و مرتکب آن هم اغلب از مجرمان یقه سفید، متخصص و دارای شأن اجتماعی بالا می باشد، پس به نظر می رسد بهترین شیوه جهت جلوگیری از بزه‌ دیدگی در مقابل این اعمال خطرناک، افزایش سطح آگاهی‌ مردم و مقامات پلیسی و امنیتی در مورد استفاده از رایانه باشد.

آموزش و تقویت حصار امنیتی

یکی از بهترین شیوه ها جهت افزایش سطح آگاهی اشخاص، آموزش است. آموزش شیوه هایی که اغلب تروریست‌ های سایبری از آن ها برای حمله استفاده می کنند. و نیز آموزش روش ارتقای سطح امنیتی رایانه با استفاده از نرم‌ افزارهای ضد هک، ضد ویروس و…. چنانکه لاول برارا، یکی از اعضای مرکز (CIAS) در دانشگاه فناوری تگزاس بیان نموده است: «امکان دارد همه ی ما چیزهایی درباره ی کامپیوتر ها بدانیم ولی اکثرا چیزهای بسیار اندکی در رابطه با هکرها، شیوه ی کار آن‌ها و ترور‌های سایبری می‌دانیم و همین موضوع موجب گردیده که خیلی در معرض حملات و تهدید‌های رایانه‌ای قرار گیریم بدون اینکه قادر باشیم در برابر آن‌ها از خود دفاع نمایم». او در ادامه بیان می دارد: «طرح عملیاتی جدید مرکز تحقیقاتی دانشگاه تگزاس برآن ست تا کاربران را بیشتر از چگونگی شیوه کار کردن با سامانه‌ها و اقسام حملات و تهدید‌های رایانه‌ای آشنا کند و نگاه آن‌ها را به خیلی از چیز‌هایی که نمی‌دانند، باز کند».
از شیوه ی دیگر، افزایش سطح امنیتی سایت‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی و مثلا نصب دیوار‌های آتشین پیشرفته و نفوذ ناپذیر در برابر هجمه این نوع مجرمان حرفه ‌ای می باشد.

پلیس سایبر و تدوین قوانین مفید

به نظر می آسد همه با ارتکاب جرایم نو‌ظهور و نوین شدن شیوه های ارتکاب بزه و همچنین ایجاد محیط مجرمانه تازه به نام فضای مجازی یا سایبر می بایست راه‌های تعقیب این گونه مجرمان و مقابله با آن‌ها هم تغییر پیدا کنند. یکی از مصادیق این تغییرات که در کشور‌ها ی دیگر مخصوصا کشور‌های توسعه ‌یافته مثل آمریکا به شکل کاملا سازماندهی شده طراحی گردیده پلیس سایبر می باشد. 
همان گونه که پلیس‌های عادی در فضای فیزیکی به گشتزنی، شناسایی و تعقیب مجرمان اقدام می نمایند، پلیس سایبری هم با شیوه های مخصوص به خود در فضای مجازی اینترنت و کامپیوتر برای شناسایی متخلفان رایانه‌ای به جست‌وجو می‌پردازد. پلیس سایبر به گونه ی دیگری بایستی تخصص‌های مربوط به فنآوری اطلاعات و شیوه ی فعالیت مجرمان در فضای سایبر و کشف اعمال خلاف نظم عمومی در این محیط و نیز نگهداری داده‌ها و سامانه‌های کامپیوتری مجرمانه و شناسایی منطقه‌ای که مرتکب ذیربط از آن جا اقدام به ارتکاب جرایم رایانه ‌ای می‌کند و…  را داشته باشد. در قوانین فعلی حتی با تصویب قانون جرایم رایانه ای از این نوع جدید از سامانه پلیسی حرفی زده نشده است و شایسته بود در این قانون که می بایست جامع همه ی جهات مرتبط با جرایم رایانه‌ ای باشد حداقل در قسمت دوم با عنوان «آیین دادرسی» و یا در مبحث چهارم که درباره ی تفتیش و توقیف داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی می باشد، از این گونه ی جدید از نیروهای پلیسی سخن می‌شد. از راه های دیگر مرتبط با پیشگیری از وقوع جرایم مزبور که به عنوان یکی از مهم ترین مواردی به شمار می رود که می‌تواند موجب جلوگیری از وقوع این نوع از جرایم در آینده باشد، وجود قانونی کامل در زمینه ی جرایم رایانه‌ای است که با همفکری جرم‌ شناسان، متخصصان حقوق جزا و اهل فن در حیطه مسایل مربوط به رایانه تدوین گردیده باشد. این قانون که شامل کیفر‌های متناسب در قبال مجرمان رایانه‌ای می باشد، به عنوان نمونه به این سبب که تروریست‌های سایبری با اهداف سیاسی و یا در بعضی از موارد با انگیزه کسب منافع اقتصادی مبادرت به انجام این اعمال ممنوعه می‌کنند، باید مجازاتی با شدت و حدتی متناسب برای سرکوب این امیال مجرمانه پیش بینی شود، قادر است از لحاظ روانی بر مجرمان بالقوه تاثیر‌ بگذارد و تامین ‌کننده یکی از اهداف مجازات‌ها یعنی بازدارندگی خاص در این زمینه باشد.
به بیان «جرمی بنتام» فیلسوف انگلیسی، انسان‌ها حسابگر و مصلحت اندیش می باشند و پیش از آن ‌که اقدام به ایراد بزه نمایند، میان مقدار منافع حاصل از ارتکاب موفقیت آمیز بزه و مقدار کیفری که در صورت ناکام ماندن در ارتکاب جرم و گرفتار شدن در چنگال نظام عدالت کیفری در انتظار آن‌هاست، مقایسه‌ای می کنند و اگر کیفر پیش‌بینی شده نسبت به سود حاصل از ارتکاب جرم سنگینی نماید، از عملی کردن نقشه ی شوم خود امتناع خواهند کرد.

به وجد آوردن دادگاه‌های تخصصی

یکی از ارکان نظام عدالت کیفری که محتاج تغییر به سوی تخصصی شدن می باشد، مراجع قضایی رسیدگی ‌کننده به این‌ نوع جرایم تخصصی هستند. اختصاص دادگاه‌های جزایی مخصوص و قضات متبحر در این زمینه با نظر به افزایش مقدار وقوع این دسته از جرایم مسئله ای اجتناب‌ناپذیر می باشد. در رابطه با بزه‌های ارتکابی به وسیله ی کودکان با وجود احساس نیاز به تاسیس مراجع قضایی تخصصی جهت رسیدگی به پرونده‌های این گروه خاص از بزهکاران، قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری فقط به تشخیص رییس قوه‌ ی قضاییه شعبی از دادگاه‌های عمومی را جهت رسیدگی به این موضوع اختصاص داده و ارجاع این پرونده‌های ویژه، مانع رسیدگی به دیگر پرونده ها نمی باشد. بر اساس ماده 30 قانون جرایم رایانه‌ای، قوه ی ‌قضاییه مکلف گردیده تا به تناسب ضرورت شعبه یا شعبی از دادسراها، دادگاه‌های عمومی و انقلاب، نظامی و تجدیدنظر را جهت رسیدگی به جرایم رایانه‌ای اختصاص دهد. به نظر می آید تنها تدوین تبصره ماده ذکر شده که بیان می دارد، قضات دادسرا‌ها و دادگاه‌های ذکر شده از بین قضاتی که آشنایی مورد نیاز به کامپیوتر دارند انتخاب می شوند، به عنوان یک راه حل اساسی کافی نیست.جرایم رایانه‌ای مثل جرایم دیگر، مباحث مخصوص جرم‌شناسی، سیاست جنایی، کشف علمی جرائم و از جمله پیشگیری دارد. پیشگیری در اینجا دارای شیوه ها و لوازم خاص خود است. استفاده از اقسام نرم‌افزارهای فیلترینگ، بلوکه کردن و کنترل محتوا از مباحث در پیشگیری این جرایم می باشند. بیشترین مصرف کنندگان این فناوری، نوجوانان و جوانان هستند. آموزش این کاربران در مورد رفتار آن ها در فضای مجازی و پیامدهای آن در پیشگیری از جرایم رایانه‌ای، خیلی تاثیر گذار می باشد. به جز وقوع جرایم رایانه‌ای، خطرات احتمالی و کاهش خسارات ناشی از جرایم رایانه‌ای و نیز تشریح وظیفه ی افراد در به استفاده از این فناوری می‌تواند در بالا بردن امنیت کاربرد آن و کاهش جرایم مربوطه تاثبر گذار باشد.
 

شیوه اعتراض به مالیات قطعی

اعتراض به مالیات

مالیات قطعی یعنی اداره ی امور مالیاتی عملکرد مودیان مالیاتی را مورد بررسی قرار داده و بر اساس قانون اساسی، مالیاتی را برای آن ها معین نموده و طی برگه تشخیص به مودی ابلاغ می نماید. چنانچه مودی تشخیص دهد بیش از مقدار درآمد وی مالیات تعیین نموده اند یا این میزان مالیات برخلاف مقررات می باشد قادر است به برگه ی مالیاتی اعتراض نموده و جهت حل اختلاف به هیات حل اختلاف مراجعه نماید.

البته شایان ذکر است که در بعضی موارد مودی رای و نظر هیئت حل اختلاف را قبول می کند و نسبت به آن تمکین می نماید و در بعضی موارد برخلاف آن اتفاق می افتد و مودی رای و نظر آن ها را قبول نکرده و تقاضای تجدیدنظر در مورد میزان مالیات معین شده را می دهد.
پس مودی می تواند به هیات تجدید نظر مراجعه نموده و مراتب اعتراض خود را به رای صادر شده اعلام دارد.
شایان ذکر می باشد که رای این هیئات لازم الاجرا بوده و اداره مالیاتی می تواند رای این هیئت را اجرا نماید.
چنانچه مودی با رای هیئت حل اختلاف مخالف باشد، هم فرد مودی و هم اداره ی امور مالیاتی وظیفه دارند که طبق ماده ی 251 قانون مالیات های مستقیم به شورای عالی مالیاتی شکایت نموده و تقاضای نقض رای و تجدیدنظر در رقم مالیاتی را بدهند و این کار طی مدت یک ماه و بعد از ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی مستقیم و به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه می بایست انجام گیرد.
اکنون چنانچه مودی در مدت 1 ماه نسبت به رقم مالیاتی خود اعتراض ننمود یا به اسنادی دست پیدا کرد که می تواند رای امور مالیاتی صادر شده را به نفع خود تغییر دهد چه کاری قادر است انجام دهد؟
مطابق ماده ی 251، این ماده در رابطه با مالیات های مستقیم و غیرمستقیم قطعی گردیده و نمی توان آن را در مرجع دیگری مطرح نمود، یعنی شما تمامی مراحل قانونی را پشت سر گذاشته اید و نیز بر طبق مدارک و مستندات خود، رقم مالیاتی معین شده را عادلانه نمی دانید، پس آخرین راه حل این می باشد که به وزیر اقتصاد و دارایی درخواستتان را در نامه ای مطرح نموده که در چنین حالتی وزیر اقتصاد می تواند بر طبق اختیاراتش، پرونده ی شما را به هیاتی سه نفره ارجاع بدهد که آن 3 نفر را خودش انتخاب می کند.
رای این هیئت قطعی بوده و لازم الاجرا می باشد و مودی قادر نیست که به این رای اعتراض نماید و امکان تقاضای تجدیدنظر هم وجود ندارد.

اقسام برگ تشخیص مالیات

برگ تشخیص مالیات اقسام گوناگونی دارد که عبارتند از:
برگ تشخیص مالیات حقوق:
 یکی از انواع برگ تشخیص مالیات ،مالیات حقوق است. چنانچه فردی که مسئول  پرداخت مالیات حقوق است ، در موعد مقرر مالیات خود را نپرداخته باشد و یا کمتر از مقدار مقرر پرداخت کرده باشد، اداره ی مالیات مربوطه وظیفه دارد برای پرداخت کننده، برگ تشخیص مالیات حقوق صادر کند و مبلغ مالیات و جریمه ی آن را دریافت نماید.
برگ تشخیص مالیات تکلیفی:
 این برگ در صورتی صادر می گردد که اعتراضی واصل شود .براین اساس در صورتی که پرداخت کننده ی مالیات نسبت به مقدار مالیات اعتراض داشته باشد، وظیفه دارد که طی مدت 30 روز اعتراض خود را به صورت کتبی به اداره ی مالیات مربوطه اعلام کند. چنانچه او طی مهلت گفته شده به برگ تشخیص اعتراض نکند، برگ تشخیص او قطعی می شود.
برگ تشخیص مالیات عملکرد:
به سبب این برگ، مقدار درآمد ابرازی مودی در اظهارنامه و صورت معاملات فصلی وی بررسی شده و در صورت مغایرت صادر می شود.
لازم به ذکر است که چنانچه پرداخت کننده ی مالیات در زمان معین شده مالیاتش را پرداخت کند، از چهل درصد بخشودگی جرائم مالیاتی بهره مند می شود ولی در صورتی که در مدت زمان مشخص شده مالیاتش را پرداخت ننماید، واحد وصول اجرا از راه های قانونی گوناگونی، مالیات را وصول می کند.
 

مسئولیت کارفرما در مقابل کارگر و اشخاص ثالث خسارت دیده

معنای لغوی کارفرما صاحب کار، صاحب کارخانه و شخصی است که فرمان یا دستور کاری را بدهد و در برابر وی، کارگر قرار دارد. در اصطلاح حقوقی هم کارفرما به شخصی می گویند که دیگری را اجیر نماید تا به دستور او کار مشخصی را انجام دهد.
پس کارفرما، شخص حقیقی و حقوقی می باشد که یک واحد اقتصادی را با استفاده از توان 1 یا چند نیروی انسانی به انضمام تعدادی تجهیزات و ماشین‌آلات اداره می نماید.
برای حمایت از کارگر که در مقابل کارفرما، طرف ضعیف به شمار می رود، قانونگذار در قانون کار بعضی مقررات حمایتی را وضع نموده است و نیز قانون مسئولیت مدنی در تکمیل مقررات قانون کار، دارای مقرراتی است که با استفاده از آن از اشخاص ثالثی که امکان دارد از فعالیت کارگر صدمات یا خسارت‌هایی ببینند، حمایت می‌کند.

مسئولیت کارفرما در مقابل کارگر در برابر اشخاص ثالث

مثلا چنانچه کارگر عملی انجام دهد که به دنبال آن خسارتی به شخص ثالث مثل عابران پیاده یا اشخاص حاضر در صحنه وارد گردد، چنانچه شخص ثالث آسیب دیده بخواهد به کارگر مراجعه کند، به سبب پایین بودن قدرت جبران خسارت از طرف کارگر، به احتمال زیاد در عمل، خسارت وارد ششده به شخص ثالث جبران نمی شود از همین رو قانونگذار مقرراتی وضع نموده تا چنانچه فعالیت کارگر مسبب ایجاد آسیب به شخص ثالثی گردید، کارفرما مسئول جبران زیان باشد. البته شرایطی هم وجود دارد که کارفرما قادر است آن را اثبات کرده و خود را از مسئولیت مبرا نماید ولی در حالت کلی اولین و مهم ترین قاعده‌ ای که در این زمینه وجود دارد، این می باشد که کارفرما مسئول جبران ضرر و زیان های وارد شده به اشخاص ثالث است.

مسئولیت کارفرما در مقابل کارگر

مسئله ی دیگر مسئولیت کارفرما در برابر کارگر درباره ی حوادثی می باشد که در هنگام کار برای وی به وجود می‌آید و مسبب خسارت‌ها و صدماتی به وی می گردد. در رابطه با این موضوع هم قانونگذار قوانینی را دز نظر گرفته است و آن این است که چنانچه این خسارت‌ها به سبب حوادث کار باشد، کارفرما مسئول جبران آسیب ها و خسارت‌های کارگر می باشد. مطابق ماده ی ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار وظیفه ی کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع بیلن گردیده در ماده ی ۸۵ این قانون است. هر‌ زمان که بر اثر عدم رعایت مقررات ذکر شده از طرف کارفرما یا مسئولان واحد، حادثه‌ای اتفاق افتد، کارفرما یا مسئول مذکور از لحاظ ‌کیفری و حقوقی و همچنین مجازات‌های درج شده در این قانون مسئول می باشد. موضوع دیگری که می بایست به آن توجه شود این می باشد که امکان دارد کارفرما به صورت مستقیم دخالتی در وارد گردیدن خسارت نداشته باشد ولی از نظر حمایت از کارگر، قانونگذار ، کارفرما را موظف به جبران خسارت نموده است، به همین جهت مخصوصا در بعضی فعالیت‌ها الزاماتی برای بیمه کردن کارگر وجود دارد.
در ماده ی ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون را موظف نموده است که بر طبق قانون تأمین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام‌ نمایند. بر طبق آن، هر کارفرمایی وظیفه دارد کارگران ثابت و دائمش را بیمه نماید تا چنانچه خساراتی در زمان کار به کارگر وارد شد، از راه بیمه جبران گردد. بخش عمده ی حق بیمه را هم کارفرما و قسمتی جزیی از آن را کارگر پرداخت می کند. به جز بیمه تامین اجتماعی، در رابطه با کارگران غیر دائم مثل کارگران ساختمانی، به سبب ورود خسارات و آسیب احتمالی به آن ها، مقرراتی جهت الزام کارفرمایان برای اینکه کارگرانشان را بیمه نمایند در نظر گرفته شده که در اینجا هم پرداخت حق بیمه وظیفه ی کارفرما می باشد.
همه ی این مقررات جهت حمایت از کارگران وضع گردیده و این مسئله به این معنی می باشد که اگر در حین کار خساراتی وارد شود، کارفرما مسئول بوده و می بایست مسئولیت خود را هم بیمه نماید تا چنانچه در آینده توانایی مالی جهت پرداخت خسارات کارگر را نداشت، بیمه این خسارت‌ها را بپردازد و در نهایت خسارات کارگر جبران‌نشده باقی نماند.

ارکان تحقق مسئولیت مدنی کارفرما

جهت تحقق مسئولیت مدنی کارفرما برای جبران صدمات وارد شده به کارگران می بایست ارکان و شرایطی جمع باشند که ثابت کردن آنها بر عهده ی کارگر می باشد.
زیان می بایست مسلم باشد: یعنی زیان پدید آمده باشد. به عبارتی زیان بایستی فعلیت پیدا کرده یا اینکه به یقین و بدون تردید در آینده نزدیک به وجود آید. خسارت های احتمالی و فرضی را نمی‌توان زیان گفت و از همین رو هم به آن خسارت تعلق نمی‌گیرد ولی ضرری که تحقق آن در آینده به احتمال قوی انجام گیرد، مسلم و قطعی به شمار می رود.
زیان می بایست ویژه و خاص باشد: ویژه بودن زیان یعنی فقط افراد مشخصی که در اثر عمل کارفرما حادثه دیده اند، می‌توانند خواهان جبران زیان گردند و نه بقیه کارگران. مثلا چنانچه به دلیل وجود نداشتن تجهیزات ایمنی کارگر الف صدمه ببیند، کارگر ب قادر نیست بخواهد که زیان وارد شده را جبران کنند.
خسارت می بایست مستقیم باشد: زیان مستقیم یعنی می بایست یک رابطه ی عرفی مستقیم بین کار زیان‌بار و ورود حسارت به کارگر ضرر دیده وجود داشته باشد به طوری که از لحاظ عرفی ضرر وارد شده به صورت مستقیم از کار مذکور ناشی گردیده باشد.
زیان نبایستی ترمیم گردیده باشد: هدف مسئولیت مدنی ترمیم زیانی می باشد که به زیان ‌دیده وارد گردیده است و به محض این که ترمیم انجام شود، دیگر حرفی از مسئولیت مدنی زده نمی شود.
زیان نبایستی از کار خود کارگر ایجاد شده باشد: چنانچه زیان حاصل از عمل کارگر خسارت دیده باشد، این زیان قابل جبران نمی باشد.
زیان های وارد شده در یک کارگاه در مورد مسئولیت کارفرما در مقابل کارگر
بعضی وقت ها امکان دارد از فعالیت یک شرکت یا کارگاه، زیان هایی وارد گردد که در آن، افراد گوناگونی دست‌اندرکار هستند. سرپرست کارگاه به مقدار تقصیری که مرتکب گردیده البته چنانچه تقصیر وی در وقوع حادثه تاثیر داشته باشد،دارای مسئولیت است ولی این مسئله مسئولیت کارفرما در برابر فرد زیان ‌دیده را رفع نمی کند. در واقع کارفرما هم مسئول می باشد و در صورتی که سرپرست هم کوتاهی نموده ومرتکب تقصیری شده باشد، از باب تقصیرش مسئول است ولی این مسئله مسئولیت کارفرما را رفع نمی نماید. چنانچه کارفرما مجبور به پرداخت همه ی خسارت گردد، قادر است به سرپرست کارگاه که در حادثه مقصر بوده ، مراجعه نماید و به سبب اینکه مسبب مسئولیت وی در برابر اشخاص ثالث گردید است، از وی تقاضای جبران خسارت‌های متحمل گردیده توسط او را نماید. و نیز در صورتی که افراد دیگری مثل سرپرست کارگاه در این مسئله دخالت داشتند و کوتاهی آن ها مسبب زیان گردیده باشد، کارفرما نخست خسارت‌های کارگر را پرداخت می کند و بعد قادر است با مراجعه به مسئول حادثه، از وی درخواست جبران خسارت نماید.
 

جرایم اقتصادی

 

جرائم اقتصادی

1- جرایم اقتصادی بر علیه سیاست ‌های اقتصادی

قسمتی از این جرایم مختص به حوزه ی پولشویی و اختلال در نظام پولی یا ارزی کشور و قسمتی دیگر از جرایم پولی و بانکی جرایمـی می باشد کـه جهت به دست آوردن مجرمانـه پـول به وقوع می پیوندد شامل موارد زیر است:

پولشویی

عمليات و فعاليت ‌‌های پولشويی باعث فريب دادن ماموران اجرای قانون می شود. به اين شکل كه مرتكبین جرايم مقدماتی بعد از به دست آوردن درآمد های نامشروع با انجام کار های خدعه‌آميز در صدد سفيد نمايی و مشروع جلوه دادن اموال می باشند. این اشخاص جرم پولشویی را به وسیله ی افرادی انجام می‌دهند که در ارتکاب جرم اولیه دخالتی نداشته ‌اند، حتی امکان دارد که این فرد از گونه ی جرم اولیه اطلاع نداشته باشد و یا با مرتکب یا همان مباشر جرم اولیه تبانی کرده باشد. بر اساس ماده ی 11 قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و تبصره ی آن، شعبی از دادگاه‌ های عمومی در تهران و در مراکز استان ‌ها به امر رسیدگی به جرم پولشویی و جرایم مرتبط اختصاص پیدا می کند. تخصصی بودن شعبه مانع رسیدگی به دیگر جرایم نیست. در مواردی که مرتکب جرم پولشویی از مقامات موضوع مواد 307 و 308 قانون آیین دادرسی کیفری و مرتکب جرم منشأ، فردی به جز مقامات یاد شده باشد به جرم پولشویی برحسب مورد در دادگاه ‌های کیفری تهران یا مرکز استان رسیدگی می گردد.

قاچاق کالا و ارز

در سال هزار و سیصد و نود وچهار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب گردید. مسئولیت رسیدگی به بعضی از جرایم قاچاق کالا و ارز بر عهده ی دادسرای تعزیرات می باشد. به جرایمی مثل احتکار، کم فروشی، گران فروشی، صادر نکردن فاکتور و کالاهایی که قیمت فروش بر روی آن ها درج نشده باشد ورود کرده و به آن‌ها رسیدگی می نماید، سازمان تعزیرات حکومتی است. سازمان تعزیرات حکومتی زیر نظر وزارت دادگستری و قوه مجریه می باشد و آرای شعبات بدوی و تجدید نظر آن در دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود. به صورت کلی سازمان تعزیرات حکومتی به جرایم قاچاق کالا و ارز در سطح کلان رسیدگی نمی ‌کند و مسئولیت رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب می باشد. 

جعل اسناد بانکی و اسکناس داخلی و خارجی 

این گرئه از جرایم در شـرایط عـادی زیر مجموعه ی جـرایم علیـه‌ آسایش عمومی دسته ‌بندی می گردد. ولی اگر ارتکاب این جرایم با هدف اختلال در وضع پولی یا بانکی یا اقتصادی یا برهم زدن نظام و امنیت سیاسی باشد آن را در زیر مجموعه ی جرایم پولی و بانکی و جرایم اقتصادی قرار می ‌دهد زیرا این قبیل جرایم با نظر به تعریف سیاست ‌های اقتصادی که شامل سیاست ‌های پـولی و مالی می باشد، اخلال در نظام پولی و مالی به شمار می رود.

جرایم بورسـی 

جرایم بورسی نیز از جرایم اقتصادی محسوب می شود که شـامل جرایمی می باشد که از روند عادی و صحیح معاملات اوراق بهادار خارج بوده و معمولا بـا سـوء نیت و با استفاده از روش های غیر قانونی برای قیمت‌ سازی و اختلال در بازار بورس انجام می گیرد.
جرایم بورسی شامل معاملـه متکـی بـر اطلاعـات نهـانی، سوء اسـتفاده از اطلاعات نهانی، افشای مستقیم یـا غیر مسـتقیم اطلاعـات محرمانـه، دسـت ‌کـاری قیمـت بـازار، افشای اسرار افراد به وسیله ی کارگزار بورس، کارگزار/ معامله‌گر یـا بـازگردان، امتناعاز ارائه اطلاعات یا اسناد و مدارک مهم به سازمان بورس و... می باشد.

جرایم مرتبط با قیمت‌ها 

جرایم مربوط به قیمت ها شامل تجـاوز از قیمـت مصوب، به وجود آوردن قیمت ‌های کاذب و اختلال در آزادی حراج و مزایده و نیز نشر امور غیر واقع در مورد اوراق مشارکت عرضه گردیده به وسیله ی دولت جهت سلب اعتماد مردم و تحریک به استرداد این اوراق برای خرید آن ‌ها توسط شخص تحریک ‌کننـده هم مصـادیق جرم اقتصادی با عنوان تحصیل مجرمانه پول می باشد.

ربا

اخذ ربا و سوء استفاده از اضطرار افراد در دادن قرض یا بهره و وساطت در ربـای قرضی هم از نظر فلسفه ی ربا که به‌ گونه ای مانع تولید می گردد، اختلال در نظـام اقتصـادی و جرم علیه سیاست اقتصادی به شمار می رود.چرا که ربا گیرنده، مبالغی را از راه مجرمانه کسب می کند بـدون آن که هـیچ گونه فعالیـت تولیـدی و اقتصادی داشته باشد.

جرایم مربوط به پرداخت مالیات 

به سبب تکیه و اتکای اقتصاد خیلی از کشـور ها بـر مالیـات، این گروه از جرایم برخلاف دیگر جرایم اقتصادی بر ضد دولت بوده و هدف جرم به صورت مستقیم منـافع و مزایـای شهروندان واقع نمی گردد. در اصلاحیه قانون مالیات ‌های مستقیم سال هزار و سیصد و نود و چهار در ماده ی 274 جرایم مالیاتی در 7 بند به عنوان مصادیق جرم مالیاتی بیان گردید.

تقلب گمرکی

هنگامی که فردی باعث اغفـال گمرک و فرار از پرداخت همه یا قسمتی از مالیات‌ ها و عوارض مرتبط با ورود یـا صـدور گردیده یا اجرای ممنوعیت ‌ها و محدودیت‌ های موضوع قانون امور گمرکی را نادیده گرفته یا منافعی مغایر با قـانون امـور گمرکـی کسب کند.

2- جرایم علیه فعالیت ‌های اقتصادی

قواعدی به وسیله ی دولـت جهت تنظیم یا تصدی فعالیت‌ های اقتصادی، وضـع مـی گردد. شرکت‌ ها و بنگاه ‌های اقتصادی جهت ورود به چرخـه ی اقتصـادی موظف به رعایت نظامات می باشند. این جرایم اقتصـادی بـه 2 دسته تقسـیم می گردند:
  • دسته ی اول فعالیت ‌های اقتصادی اساساً نامشروع و غیر قانونی می باشد. مثل شرط بندی و قمار
  • دسته ی دوم جرایمی می باشد که جهت به دست آوردن سود در راستای فعالیـت ‌هـای اقتصـادی بعد از تأسـیس قانونی تشکیلات اقتصادی رخ می دهد که شامل سوء استفاده از سـرمایه مـورد اسـتفاده در تشکیلات اقتصادی و فعالیت ‌هایی که مسبب ضرر و زیان شرکای اقتصـادی، سـهام ‌داران و اشـخاص ثالث، سوء استفاده از سرمایه ‌های امانی شرکت و اقدامات علیه کارگران مثل تخلف از حداقل دستمزدها، نقض قوانین رقابت تجـاری، نقـض حقـوق مصـرف کننـده ، جـرایم زیست محیطی و تخلفات نقـض منـافع دولـت مثل فسـاد مـالی و تقلـب مالیـاتی، جرایم ورشکسـتگی بـه تقلب و تقصیر می گردد.
 

جرم دسترسی غیرمجاز

جرم دسترسی غیر مجاز

به عقیده ی بعضی از حقوقدانان، دسترسی غیرمجاز به معنی رخنه ی غیرقانونی به سامانه ی رایانه ای حفاظت شده است. برخی دیگر اعتقاد دارند که این جرم به معنی به دست آوردن داده ها، برنامه ها و اطلاعات دیگران بدون مجوز می باشد. و بعضی دیگر از حقوقدانان بیان می دارند که این جرم به معنی دسترسی به محتوای ذخیره شده یا در حال پردازش در یک یا چند سامانه رایانه ای، مخابراتی یا شبکه ای  بدون مجوزاست. انجام هرکدام از این کار ها به وسیله ی مرتکب جرم باعث تشکیل پرونده ی کیفری با موضوع شکایت از دسترسی غیرمجاز است.

شکایت از دسترسی غیرمجاز

شکایت از دسترسی غیرمجاز مثل کلیه ی جرایم دیگر عنصر قانونی (ماده قانونی) مربوطه را دارد. بر اساس ماده ی 729 قانون مجازات اسلامی: هر شخص که به صورت غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی دسترسی پیدا کند مجرم محسوب می شود.

مجازات دسترسی غیرمجاز

شکایت از دسترسی غیرمجاز باعث تحمیل مجازات بر مرتکب جرم می گردد. بر طبق ماده ی 729، مجازات مرتکب جرم، حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از دو تا هشت میلیون تومان یا هر 2 مجازات است. بر اساس ماده ی 19 قانون مجازات اسلامی، این جرم درجه 6 به شمار می رود.

مراحل شکایت از دسترسی غیرمجاز

برای شکایت از دسترسی غیرمجاز مثل دیگر موضوعات کیفری و پرونده های کیفری، بایستی مراحل دادسرا و دادگاه را طی کرد. ولی با توجه به فعالیت پلیس فتا و انجام تحقیقات مقدماتی به وسیله ی ایشان که ضابط دادگستری است، پلیس فتا هم باید مراجعه کرد. هنگامی که شاکی نسبت به گرفتن وکیل و مشخص کردن وکیل متخصص در رابطه با جرایم مربوط به فضای مجازی اقدام می نماید، وکیل برای او 0 تا 100 پرونده را انجام می دهد. بنابراین وکیل به پلیس فتا مراجعه نموده و درصورت نیاز موکل را هم همراه با خود می برد.
اقدام اول جهت شکایت از دسترسی غیرمجاز:
اولین کار جهت شکایت از دسترسی غیرمجاز، تنظیم شکواییه به شکل درست و قانونی است. شما در متن شکواییه، دلایل خود را مطرح می نمایید، اتفاقی که رخ داده را شرح می کنید. چنانچه متهم را می شناسید، مشخصات او را در شکواییه مندرج می نمایید. چنانچه مرتکب جرم را نمی شناسید، در متن شکایت از دسترسی غیرمجاز، درخواست ارجاع امر به پلیس فتا را بیان می کنید. و بعد اگر می خواهید شخصا اقدام نمایید، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

دسترسی غیرمجاز خاص

امکان دارد شکایت از دسترسی غیرمجاز به دلیل یک دسترسی غیرمجاز خاص باشد. به این معنا که به غیر از آن چیزی که در ماده س 729 قانون که به شکل عام جرم دسترسی غیرقانونی را جرم انگاری کرده است در پاره ای از موارد، قانونگذار به شکل جدا و مجزا و خاص به جرم انگاری جداگانه و مشخص نمودن مجازات پرداخته است. 

دسترسی غیرمجاز به سامانه های الکترونیکی کالا و ارز

بر طبق ماده ی 5 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت وظیفه دارد جهت پیشگیری از قاچاق کالا و ارز و شناسایی آن، سامانه الکترونیکی و هوشمند تازه ی مورد احتیاج برای نظارت بر فرایند واردات، صادرات، حمل و نقل، نگهداری و مبادله کالا و ارز را راه اندازی نماید. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به رعایت مفاد و مقررات درج شده در این قانون می باشند. بنابراین چنانچه فردی به هر شکلی دسترسی غیرمجاز به اطلاعات سامانه های راه اندازی شده دست پیدا کند به مجازات حبس از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد. از همین رو امکان دارد فردی که متهم پرونده شکایت از دسترسی غیرمجاز خاص گردیده است به وکیل جرایم رایانه ای احتیاج داشته باشد.

دسترسی غیرمجاز به پایگاه های اطلاعاتی مودیان مالیاتی

بر اساس ماده ی 169 قانون اصلاح قانون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی وظیفه دارد پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی را ایجاد کند. بنابراین دستگاه های اجرایی مجاز می باشند که با تصویب هیات وزیران و حفظ طبقه بندی موجود در این اطلاعات، به اندازه ای که نیاز است از این اطلاعات استفاده کنند. از همین رو هر نوع دسترسی غیرمجاز به اطلاعات ثبت گردیده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی موضوع ماده ی 169 مکرر جرم می باشد و مرتکب جرم به جز انفصال از خدمات عمومی دولتی و عمومی از 2 تا 5 سال به مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال هم محکوم می گردد.

دسترسی غیرمجاز به پایگاه اطلاعاتی قانون ارتقا سلامت اداری

بر اساس ماده ی 35 قانون ارتقا سلامت اداری، هر نوع دسترسی غیرمجاز به پایگاه های اطلاعاتی موضوع این قانون، ممنوع است و جرم محسوب می شود. بنابراین مرتکب جرم، به مجازات حبس از 6 ماه تا یک سال محکوم می گردد.
شایان ذکر می باشد که شروع به جرم دسترسی غیرمجاز به پایگاه های اطلاعاتی قانون ارتقا سلامت اداری حبس از نود و یک روز تا شش ماه را به دنبال دارد.
 

مجازات جرم جعل اسناد

 

جرم جعل اسناد
یکی از جرایمی که در قانون برای آن مجازات مشخص گردیده جرم جعل می باشد.معنای لغوی جعل تقلب ، دروغ ، ساختگی ، ازخود دراوردن ، ساختن است. بر اساس ماده ی 523 قانون مجازات اسلامی ، جعل و تزویر یعنی : ساختن نوشته ، سند ، مهر یا امضای افراد رسمی یا غیر رسمی ، خراشیدن ، تراشیدن ، قلم بردن ، الحاق ، محو ، اثبات ، سیاه کردن ، تقدیم ، تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی ، الصاق نوشته ای به نوشته ی دیگر ، بکار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و این گونه امور با هدف تقلب . 
شخص جعل کننده با هدف فریب یا آسیب رساندن به دیگران قصد دارد دروغ را جای حقیقت نشان دهد که امکان دارد به شکل جعل مهر ، جعل اسناد ، تمبر یا علائم تجاری شرکت ها ، جعل شناسنامه ، جعل کارت ملی ... باشد. از همین رو در این مقاله اقسام جرم جعل و مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به آن را بررسی می کنیم .

اقسام جرم جعل

جرم جعل به 2 دسته تقسیم می گردد که عبارتند از :
  • جعل مادی
  • جعل معنوی 
در جعل مادی، شخص جاعل با یک کار مادی یا فیزیکی  تغییراتی در آن به وجود می آورد.مثلا : جاعل با تراش یا برش دادن سند می خواهد دیگران را فریب دهد.
جعل معنوی هنگامی رخ می دهد که شخص جاعل هیچ گونه تغییر مادی در سند ایجاد نمی نماید بلکه  مطالبی در سند را به شکل دیگر غیر از حقیقت و با هدف آسیب زدن به اعتبار افراد و یا شهرت آن ها و... منتسب به دیگران در آن سند درج شود که مردم را گمراه نمایند ، جعل معنوی می گویند . 
در جعل مادی به جز این که محتوا و مضمون خلاف حقیقت می باشد ، ایجاد یا تغییر دادن سند را هم جاعل انجام می دهد . در حالی که در جعل معنوی فقط محتوای سند جعل می گردد نه شکل آن.به عنوان نمونه تغییر در حروف ، کلمات یا اعداد سند انجام می شود. 
تقلب در کنکور در مصادیق گوناگونی مثل شرکت در آزمون به جای دیگری و خرید و فروش سوالات، جرم به شمار رفته و مجازات های گوناگونی مثل محرومیت از آزمون سراسری تا ده سال و حبس تا پنج سال را برای مجرم به دنبال دارد. شیوه ی رسیدگی به این جرم هم در صورت عدم تعیین مجازات تقلب در کنکور به وسیله ی هیات های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون ها و در صورت تعیین مجازات، در دادسرا و دادگاه کیفری است.

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به جرم جعل

چنانچه قصد شکایت از فرد جاعل را دارید می بایست به مرجع قضایی صالح به رسیدگی جرم جعل مراجعه کنید . مرجع صالح جهت تنظیم شکایت کیفری از جرم جعل دادسرای عمومی و انقلاب می باشد که جعل در آن حوزه صورت گرفته است. چرا که اصل بر صلاحیت محل وقوع جرم است ولی چنانچه مکان وقوع جرم مشخص نباشد دادگاه محل دستگیری به موضوع رسیدگی و حکم مقتضی را صادر می نماید .

مجازات جرم جعل

در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مواد 532 تا 536 مجازات جرم جعل را بیان شده است که بسته به نوع سند و سمت داشتن یا نداشتن جاعل است. مثلا: چنانچه جعل امضا یا دست نویس رهبر یا روسای 3 قوه ی نظام باشد به مجازات سه تا پانزده سال حبس محکوم می گردد و در ماده ی دیگری ذکر شده که هر شخصی اسناد و نوشته های غیر رسمی را جعل نماید یا از سند مجعول استفاده کند علاوه برجبران خسارت به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا پرداخت 300 هزار الی 1 میلیون و 200 هزار تومان جزای نقدی محکوم می شود . به این ترتیب در مواد دیگر حسب مورد مجازات هایی مقرر گردیده است.
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد