x تبلیغات
مطالب حقوقی

جرائم زیست محیطی

جرایم زیست محیطی

 انواع جرایم زیست محیطی

جرایم زیست محیطی بر اساس ماهیتشان به 2 دسته تقسیم می شوند:
  1. جرایم ارتکابی در رابطه با جاندارمحیط زیست منهای انسان شامل تمامی حیوانات و گیاهان می گردد. بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ، سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد از هر آلودگی و اقدام مخربی که سبب بر هم خوردن تعادل محیط زیست می گردد پیشگیری و جلوگیری نماید.تمامی کارها در رابطه با جانداران وحشی و آبزیان آب های داخلی است و تخریب جنگلها ومراتع هم از مواردی هستند که موجب بر هم زدن تعادل محیط زیست شده و عملی مجرمانه به شمار می رود.
  2. جرایم ارتکابی در رابطه با عناصر بی جان محیط زیست نظیر آب وهوا ،خاک،صدا وآلودگی های شیمیایی.

وکیل جرایم زیست محیطی

وکیل جرایم زیست محیطی کسی است که با همه ی قوانین زیست محیطی آشنایی دارد و قادر است که این قوانین را به بهترین شکل اجرا نماید و به موکلان خود انتقال دهد و آن ها را از کلیه ی مسائل آگاه نماید و جریانات گوناگون را برایشان بازگو نماید تا بتوانند تقریبا شرایط خوبی را در جریان دادرسی پرونده ی خود پشت سر بگذارند و در مسیر احقاق حقوق خود راحت تر قدم بگذارند.
مهم ترین دلیل تفاوت میان وکیل جرایم زیست محیطی با وکیل های دیگر این می باشد که این وکیل  متخصص با پرونده های مرتبط با حوزه ی خانواده، ملکی و... آشنا است و از کلیه ی قوانین عمومی اطلاع دارد و می داند چگونه می بایست بر این موارد استناد نماید و جریان دادرسی پرونده های متفاوت را جلو ببرد.بررسی جریان پرونده های گوناگون به وسیله ی وکیل جرایم زیست محیطی سبب بررسی موضوعات پرونده ها  و ارائه ی آن به بهترین شکل ممکن می شود .این وکیل را می بایست به وسیله ی یک متخصص حرفه ای و قابل اطمینان شناخت.

توانایی های وکیل جرایم زیست محیطی

نخستین و مهم ترین توانایی یک وکیل جرایم زیست محیطی این است که به قوانین آشنا باشد و قادر باشد که از دانش حقوقی خود به بهترین شکل ممکن در جهت پیشبرد اهدافش استفاده کند.این وکیل قادر است در شرایط حساس و در کوتاه ترین زمان ممکن موکل خود را در جهت پیروزی یاری نماید و از ادله اثبات مناسب در این راستا استفاده نماید.وی می بایست بتواند مدارک و ادله استنباطی قانونی را جمع آوری و دسته بندی کرده و آن ها را در راستای احقاق حقوق اشخاص به کار گیرد.
اومی بایست فن مذاکره داشته باشد.این فن یکی از بهترین توانایی هایی است که باید داشته باشد.زمانی که رد محاکم قضایی و قانونی حضور پیدا می کند یک وکیل حرفه ای با استفاده از تخصص و توانایی هایش قادر است با فن بیان خود بهتر از هرکس دیگری جریان دادرسی پرونده های گوناگون را در جلسات دادگاه پیگیری نماید.
او باید توانایی هایی نظیر تهیه و تنظیم اسناد حقوقی داشته باشد، این وکیل متخصص می بایست بتواند اسناد حقوقی متفاوت را در چارچوب های قانونی تهیه نماید و بهترین  قوانین و قواعد را در آن ها ذکر کرده تا قانون آن را تایید کند.این وکیل در جریان پرونده های گوناگون عملکرد های متفاوتی دارد و این عملکرد ها بستگی به موضوع پرونده دارند.
 

جرم قمار

جرم قمار

قراردادی که میان 2 نفر یا گروه‌هایی که قصد دارند با هم‌ بازی مخصوصی انجام دهند بسته میشود،قمار می گویند.با این قرارداد ، هریک از طرفین و اشخاصی در این بازی شکسن بخورند وظیفه دارند مال، جنس و یا کالایی را به برنده بدهند .در هر بازی و با هر وسیله‌ای امکان قمار وجود دارد . قانون مجازات اسلامی، قمار بازی با هر وسیله‌ای را ممنوع و شرط‌بندی را جرم اعلام کرده است .

مجازات قمار

قماربازی با هر وسیله‌ای ممنوع می باشد و مرتکبان این جرم به 1 تا 6 ماه حبس و یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می گردند و در صورت تجاهر به قماربازی به هر 2 مجازات محکوم می شوند.
وسایل قماربازی
حمل، ساخت،خرید،فروش یا دادن وسایل مخصوص به قماربازی به دیگران جرم به شمار می رود و مرتکب،مجازات می شود .
چنانچه جرم، خرید یا حمل وسایل مخصوص به قماربازی باشد مجازات جزای نقدی دارد و چنانچه در رابطه با ساخت،فروش یا دادن اسباب مخصوص به قماربازی به دیگری باشد مجازات حبس و جزای نقدی است.کلیه ی وسایل و وجوه متعلق به قمار حسب مورد معدوم یا به عنوان جریمه ضبط می گردد.

نبود جرم شرط ‌بندی در قانون

در قانون موضوع مجرمانه‌ای با عنوان شرط‌بندی وجود ندارد. جرم شرط‌بندی را به عنوان قمار بررسی می کنند .
شایان ذکر می باشد که شرط خاص جهت تحقق این جرم قصد برد و باخت می باشد یعنی می بایست قصد برد و باخت داشته باشند تا تحقق جرم ثابت شود.
وضعیت کیفری قمارخانه‎‌‌ها
هر فردی که قمارخانه دایر نماید یا مردم را جهت قمار به آنجا دعوت کند به حبس و جزای نقدی محکوم می گردد .
افرادی که در قمارخانه‌ها جهت صرف مشروبات الکلی خدمت کنند یا به هر شکلی دایرکننده ی این گونه اماکن را یاری کنند معاون به شمار رفته و مجازات مباشر در جرم را دارند اما دادگاه می تواند با توجه به اوضاع و احوال و مقدار تاثیر عمل معاون در مجازات وی تخفیف قائل شود.
مبالغ غیرقابل مطالبه ‌قمار
معاملات ناشی از قمار باطل و نامشروع می باشد بنابراین چنانچه پرداخت بدهی یا ادعای طلب ناشی از قمار باشد غیر قابل مطالبه است .پس بر اساس ماده ی 465 قانون مدنی ، قمار و گروبندی باطل و دعاوی در رابطه با آن قابل قبول نمی باشد.
نکته:گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌ بندی با استفاده از مدارک اشخاص بی‌اطلاع به افتتاح حساب اقدام می نمایند و با گرفتن کارت بانکی مربوطه همه ی مراودات پولی خود را بابت معاملاتی نظیر قمار و شرط‌بندی به حساب و نام افتتاح ‌کننده حساب انجام می دهند.
مسئولیت کلیه ی تراکنش‌ها و مبادلاتی که به وسیله ی حساب و کارت بانکی شهروندان انجام می گیرد بردوش صاحب حساب می باشد و هیچ گونه ادعایی مبنی بر اجاره دادن حساب برای مراجع قانونی ، مالیاتی ، انتظامی و قضائی قابل قبول نمی باشد.
بنابراین به شما هشدار داده می شود که کارت ملی یا حساب بانکی خود را تحت هیچ شرایطی به کسی حتی در ازای مبالغ زیاد ، اجاره ندهید چراکه تبعات کیفری در پی دارد.
 

مجازات انتشار عکس های مبتذل در فضای مجازی

انتشار تصاویر مستهجن
تصاویر مبتذل از لحاظ تربیتی، عنصری مخرب برای تربیت فرزندان محسوب می شوند. انتشار این تصاویر در فضای مجازی مخصوصا هنگامی که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان در این فضا حضور دارند و تاثیر گذار بر رفتار و حرکات آن ها می باشد، نمونه ی بارزی از آزارجنسی کودکان بوده که نهادهای حکومتی و خانواده می بایست مراقب باشند که کودک و نوجوان به این وادی کشانده نشوند.
در همین راستا قانونگذار پا در این عرصه نهاده و افرادی که تصاویر مستهجن را در فضای مجازی منتشر می کنند را مجرم شناخته است و شما می توانید در این زمینه از وکیل کیفری خوب مشاوره حقوقی هم دریافت کنید.

 تصاویر مستهجن و مبتذل 

آثار مبتذل به آثاری گفته می شود که صحنه و تصاویر زشت و ناپسندی داشته باشند .یعنی محتویات مبتذل و مستهجن به صدا،تصویر و متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی گفته می شود که نشان دهنده ی برهنگی کامل بدن انسان ها،اندام‌ تناسلی،آمیزش یا رفتار جنسی آدم ها باشد

عناصر مادی جرم انتشار تصاویر مستهجن

  1. انتشار و توزیع تصویر مبتذل و مستهجن: چنانچه شخصی توسط گوشی خود تصویر مستهجنی را در اینستاگرام منتشر کند ، مجرم می باشد.
  2. معامله کردن عکس مستهجن:چنانچه فردی از راه اینترنت مالی را در ازای فایل مستهجنی که دارد،دریافت نماید ، مجرم است .
  3.  نگهداری یا ذخیره ی محتوای مبتذل با هدف تجارت:اگر شخصی حتی در کامپیوتر خود ، محتوای مبتذلی داشته باشد و آن ها را منتظر نکرده باشد ، عمل وی جرم به شمار می رود.

انگیزه شرافتمندانه در نشر تصاویر مستهجن 

انگیزه در رخ دادن این جرم موثر نیست و در نهایت امکان دارد تحت عنوان جهات تخفیف از آن استفاده گردد.ولی در بعضی از جرائم انگیره به عنوان عنصر سازنده جرم مورد توجه قرار گرفته است .
لازم به ذکر است که چنانچه افرادی که محتویات مستهجن را جهت مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه،تولید،نگهداری،ارایه، توزیع،انتشار یا معامله نمایند، از نظر قانون مجرم شناخته نمی شوند.

مجازات فرد مرتکب جرم نشر آثار مستهجن

برای مرتکب جرم نشر آثار مستهجن ، حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده است . به این صورت که چنانچه فردی تصویر مبتذلی را در فضای مجازی منتشر کند ، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پانصد هزار تا چهار میلیون تومان محکوم می گردد . البته قاضی می تواند مرتکب را به هر 2 گونه مجازات محکوم نماید .
چنانچه شخصی در سطح گسترده اشاعه‌ی فحشا نماید ، حتی امکان دارد به مجازات اعدام محکوم گردد.و اگر محتویات مستهجن به کمتر از 10 نفر ارسال گردد، مرتکب به صد هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم می گردد.
 

مجازات قتل غیر عمد و شبه عمد

قتل از جنایت هایی می باشد اغلب در جامعه با بازتاب گسترده ای از احساسات، اخبار و همچنین تعقیب قضایی روبرو می شود.امکان دارد به صورت عمدی یا غیرعمد اتفاق افتد. شخصی که دست به عمل قتل عمد بزند به قصاص نفس یا دیه وامکان دارد از سه تا ده سال حبس نیز محکوم گردد. 

انواع قتل غیر عمد

در فقه اسلامی جنایت ها در 3 طبقه‌ ی عمدی، شبه ‌عمدی و خطای محض دسته بندی می شوند. نوع اول قتل عمد می باشد و 2 نوع بعدی به قتل غیرعمد شناخته می شوند. قانون مجازات اسلامی هم از این دسته‌ بندی پیروی کرده و جرم ها را مشخص کرده است.
  • قتل شبه عمد 

مجازات قتل غیر عمد
اولین حالت قتل غیرعمد ،حالت شبه عمد می باشد. که 3 گونه ی زیر برای آن متصور می باشد:
در گونه ی اول شخص هدفش کشتن کسی نیست و کاری که انجام داده در واقع کشنده محسوب نمی‌شود ولی مسبب مرگ طرف مقابل می‌شود نظیر زمانی که پدر یا مادر، کودک خود را برای تنبیه کتک بزنند. این کار عموماً مسبب مرگ نمی شود ولی امکان دارد باعث گرفتن جان یک کودک گردد.
در گونه ی دوم فرد نسبت به موضوع آکاه نمی باشد به عنوان مثال قصد داشته رفتاری را نسبت به یک چیز یا حیوان انجام دهد ولی پس از آن متوجه گردیده که اشتباه کرده و آن کار را روی یک انسان انجام داده است.
در گونه ی سوم قتل به دلیل تقصیر مرتکب به شرط آن که عمدا و از نوع کشنده نباشد،صورت می گیرد.منظور همان نداشتن مهارت، غفلت و سهل انگاری می باشد. به عنوان نمونه تصادف رانندگی که موجب جان باختن اشخاص می گردد.چراکه عمل رانندگی کشنده نمی باشد و این اتفاق هم به دلیل نبود مهارت یا سهل انگاری افتاده است. خطای پزشکی منجر به مرگ هم می‌تواند در این دسته باشد.
مجازات قتل شبه عمدی
در این قتل،مجازات قصاص در نظر گرفته نمی‌شود. ولی در ازای آن شخص قاتل به پرداخت دیه و حبس از یک تا سه3 سال محکوم می گردد.
  • قتل خطای محض

سه نوع قتل خطای محض وجود دارد که عبارتند از:
نوع اول:هنگامی که عمل قتل در خواب یا بیهوشی اتفاق می افتد. به عنوان مثال فردی با غلتیدن در خواب موجب مرگ دیگری گردد.
نوع دوم:قتلی که به وسیله ی فرد صغیر یا مجنون(دیوانه) اتفاق افتد هم خطای محض می باشد چراکه از روی عقل و تصمیم و شعور نبوده است.
نوع سوم:حالتی که فرد هدف کشتن و یا انجام کار منجر به قتل کسی را ندارد ولی مسبب مرگ گردد. به عنوان مثال شکارچی برای شکار خود با تفنگ تیراندازی می کند ولی اشتباها به یک انسان برخورد کرده و موجب مرگ وی می گردد.
مجازات قتل خطای محض
برای قتل خطای تنها باید دیه پرداخت کرد و قصاص ندارد ولی در این وضعیت بر اساس فقه اسلامی، پرداخت دیه برعهده عاقله‌ ی قاتل بوده که شامل بستگان مرد قاتل به ترتیب ارث مانند پدر، پدربزرگ، فرزند پسر، برادر، عمو، دایی و … می باشد.

مرجع صالح رسیدگی به جرم قتل

قتل‌های غیرعمد در دادگاه کیفری  بررسی می گردند که با حضور یک قاضی در هر شهرستان تشکیل شده و هر کدام از طرفین قادرند حداکثر 2 وکیل قتل به دادگاه معرفی نمایند.
مصادیق تقصیر جزایی:
  1. بی‌ احتیاطی که بر اساس قانون فرد موظف به انجام ندادن می باشد.مانند:رانندگی با سرع 200 کیلومتر بر ساعت در جاده
  2. بی ‌مبالاتی که بر اساس قانون شخص وظیفه دارد آن را انجام ندهد.مانند:رانندگی بدون گواهینامه
هرگاه که تقصیر جزایی احراز گردد فرد به جرم غیرعمدی محکوم می شود.
 

جرم حمل سلاح غیرمجاز

مجازات حمل سلاح
در اکثر کشورها شهروندان مجاز به استفاده از سلاح نمی‌ باشند و تنها در شرایط استثنایی، بعضی از اشخاص خاص اجازه ی استفاده از سلاح را دارند. کشور ما مجازات سنگینی برای حمل سلاح غیرمجاز تعیین کرده است و قانون مرتبط با حمل سلاح را با دقت زیادی تدوین کرده است.
نخست می بایست معنای سلاح را تعریف کرد تا مشخص گردد که به چه نوع وسیله‌ای سلاح می گویند. ماده ی 2 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و صاحبان سلاح و مهمات غیرمجاز در تعریف سلاح گفته است که منظور از سلاح و مهمات، انواع اسلحه ی گرم و سرد جنگی و شکاری چه گلوله‌زنی و چه غیر گلوله‌زنی و مهمات مرتبط با آن‌ می باشد.و نیز در تبصره ی این ماده بیان گردیده که «اسلحه لیزری و آن گروه از شبه سلاح‌هایی که به سبب شباهت و کاربرد می توانند جایگزین سلاح گردند، از جهت احکام درج شده در این قانون، حسب مورد تابع احکام سلاح گرم قرار می‌گیرند و سلاح‌های آموزشی و بیهوش‌ کننده تابع احکام سلاح شکاری هستند.» به این شکل قانون‌گذار منظور خود را از اسلحه مشخص کرده است و اگر کسی یکی از وسایل درج شده در ماده ی 2 قانون ذکر شده و یا تبصره آن را همراه داشته باشد، مصداق شخص حامل سلاح می باشد.
یکی از موارد تاثیر گذار در امنیت جامعه ، جلوگیری از قاچاق، تولید، توزیع و خرید وفروش اسلحه ی گرم و سلاح سرد می باشد. به همین جهت، قانون‌گذار برای این گونه جرایم،مجازات‌های دقیقی را مشخص نموده که به شکل مطلوبی در تأمین امنیت جامعه مؤثر می باشد.
قانون، واردات یا صادرات غیرمجاز اقلام غیرمجاز اسلحه، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل را قاچاق می داند و باقی کارها نظیر ساخت، مونتاژ، خرید و فروش، حمل، نگهداری و توزیع سلاح و مهمات و… را از عنوان قاچاق خارج دانسته و با عناوین مخصوص به خود قابل مجازات می داند.
در ماده ی 5 قانون مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز ذکر شده که هرفردی مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها گردد یا اقدام  به ساخت، مونتاژ، فروش یا توزیع هر کدام از آن‌ها نماید، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می‌ گردد:
  • سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن به حبس از شش ماه تا 2 سال
  • سلاح گرم سبک غیر خودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن، به حبس از 2 تا 5 سال
  • سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات مؤثر آن، به حبس از 5 ‌تا 10 سال
  • سلاح گرم نیمه‌ سنگین و سنگین، مهمات یا قطعات مؤثر آن، به حبس از 10 تا 15 سال
بر اساس تبصره ی ذیل این ماده ی ‌قانونی، هرزمان که موضوع جرم این ماده بیشتر از 1 قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد، مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه شدیدتر می گردد.
ولی موشوع اصلی این نوشتار در مورد حمل سلاح غیرمجاز می باشد که قانون‌گذار این رفتار را در ماده ی شش قانون مجازات قاچاق اسلحه جرم‌ انگاری کرده و گفته است: «هرفردی که به ‌شکل غیرمجاز سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها را خریداری، نگهداری یا حمل کند یا با آن‌ها معامله ی دیگری بکند، به ترتیب زیر به حبس تعزیری محکوم می گردد:
  1. سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از 1 تا 2 میلیون تومان
  2. سلاح گرم سبک غیر خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 2 تا 8 میلیون تومان
  3.  سلاح گرم سبک خودکار، قطعات مؤثر یا مهمات آن، به حبس از 2 تا 5 سال
  4.  سلاح گرم نیمه‌ سنگین و سنگین، قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها، به حبس از 5 تا 10 سال
تبصره ـ هرزمان که موضوع جرم این ماده در قاچاق اسلحه بیشتر از 1 قبضه یا قطعات مؤثر از چند قبضه باشد مجازات مرتکب حسب مورد یک درجه شدیدتر می‌ گردد.
نکته‌ ی مهم دیگر درباره ی دارندگان سلاح‌های شکاری می باشد آن را که به شکل مجاز تهیه ‌نموده ‌اند. قانون‌گذار در رابطه با این اشخاص هم در ماده ی 9 قانون مجازات قاچاق اسلحه بیان کرده که چنانچه بعد از انقضای پروانه سلاح تا مدت زمان مشخصی آن را تمدید ننمایند، در حکم دارندگان سلاح غیرقانونی به شمار رفته و مسئول خواهند بود.
طبق ماده ی 9 قانون گفته شده: «دارنده ی پروانه ی حمل سلاح شکاری وظیفه دارد بعد از انقضای مدت اقدام به تمدید پروانه کند و اگر طی مدت 3 ماه بعد از پایان مدت اقدام به تمدید آن نکند، سلاح غیرمجاز محسوب می گردد و به جزای نقدی از یک تا دو میلیون تومان محکوم می‌ شود.»

مرجع رسیدگی‌ به جرم حمل سلاح

در بند ب ماده ی 303 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 گفته شده که به همه ی جرایم مرتیط با قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود پس اتهام قاچاق سلاح و مهمات در دادگاه انقلاب و اتهامات «خرید، فروش، حمل و نگهداری غیرمجاز سلاح و مهمات در محاکم عمومی رسیدگی می‌ گردد.
البته چنانچه نظامیان در هنگام خدمت جرایم مزبور را مرتکب شوند یا حین تحقیقات و رسیدگی به جرایم مرتبز با وظایف خاص نظامی و انتظامی کشف گردد، دادگاه نظامی صلاحیت رسیدگی به آن را با توجه به صلاحیت‌های ذاتی و اضافی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح،دارد.
 

مجازات جرم رشوه

مجازات جرم رشوه

معنی و مفهوم رشا و ارتشا

رشوه خواری از انواع جرائم قدیمی می باشد که به وسیله ی 2 نفر انجام می شود و شامل دو جرم است. رشوه ی تحویل دادن چیزی به فردی برای انجام کارهایی برخلاف وظیفه اش که موجب می شود حق دیگران ضایع گردد.
رشا به معنای رشوه دادن و ارتشاء رشوه گرفتن می باشد.به شخصی که رشوه می دهد راشی و به فردی که رشوه می گیرد مرتشی گفته می شود.

مجازات جرم رشوه

بر اساس ماده ی 590 قانون مجازات:
راشی به جز ضبط مال به مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال یا تا 74 ضربه شلاق نیز محکوم می گردد و چنانچه پیش از کشف جرم از وقوع آن،به ماموران آگاهی دهد از مجازات ضبط مال پرداخت شده معاف می گردد.مجازات مرتشی بر اساس قانون به غیر از استرداد اموال دریافت گردیده و دادن آن به دولت به جزای نقدی معادل آن و جدایی دائم از خدمات دولتی و حبس از 15 سال تا ابد می باشد و چنانچه مفسد فی الارض به شمار روند محکوم به اعدام می گردند.

شیوه ی شکایت و دادرسی جرم ارتشا

اشخاصی که قربانی این جرم می‌ گردند با ارائه ی دلایل و مدارک قابل قبول قادرند شکایت نمایند مانند قبوض پرداخت وجه به حساب شخص سوم.
اشخاص شکایت خود را جهت شکایت در مورد رشا و ارتشاء نوشته و جهت بررسی به دادسرا تحویل می دهند و دادسراها شروع به تحقیقات می‌ نمایند .
حتی چنانچه شاکی رضایت دهد تعقیب از بین نمی رود چراکه این جرائم منافی آسایش عمومی جامعه می باشند.
رسیدگی به پرونده های مرتبط با رشوه گیری در 3 مرحله انجام می گیرد.این مراحل عبارتند از:
  • طرح شکایت
  • رسیدگی در دادگاه بدوی
  • رسیدگی در دادگاه تجدید نظر
پس از طرح شکایت و انجام تحقیقات از سمت دادسرا پرونده به دادگاه ارجاع شده و حکم صادر می‌ گردد که این حکم قابل تجدیدنظرخواهی تا بیست روز می باشد.

عنصر معنوی جرم ارتشا

جرم ارتشا از جرائم غیر قابل گذشت می باشد و گیرنده وجه یا مال می بایست با سو نیت این کار را انجام داده و عالم به جرم بودن آن باشد.
چنانچه گیرنده ،مال را به عنوان انعام یا قرض گرفته باشد و بعدا بفهمند که جهت انجام یک کار خاص آن را گرفته به دلیل عدم وجود سو نیت جرم ارتشا انجام نشده است.
اثبات تحقق جرم رشا و ارتشا کار سختی می باشد و بهتر است با وکیل متخصص کیفری مشورت صورت گیرد.
 

جرایم سایبری

 جرایم سایبری

با پیشرفت علم و تکنولوژی بعد تازه ای را در زندگی بشر مشاهده می کنیم که با دنیای واقعی تفاوت دارد که به آن بعد مجازی و دیجیتال می گوییم.که با وجود نکات مثبت نمی توان جنبه ی منفی آن را نادیده گرفت. جنبه ای که معمولا آن را با عنوان جرایم سایبری می شناسیم. وکیل جرایم سایبری در سال های اخیر جایگاه ویژه ای را در حقوق دارد و مختص پرونده هایی که در این زمینه می باشند شکل گرفته است.

حجم زیاد پرونده های مربوط به جرایم سایبری در سال های اخیر حاکی از آن است که ورود در این حوزه نیازمند تخصص و دانش کافی می باشد.وکیل جرایم سایبری قادر است پرونده های مرتبط با دعاوی و جرایم سایبری را به بهترین صورت پیش ببرد. 

جرایم سایبری

جرایم سایبری فعالیت ها وکارهای مجرمانه ای می باشند که در فضای مجازی و از راه اینترنت صورت می گیرند.هرچند جرایم سایبری شامل تعاریف گسترده و گوناگونی می شود. 
به طور کلی جرایم سایبری به 2  دسته ی مهم تقسیم می گردند:
  • دسته ی اول شامل جرایمی می شود که ماهیت قدیمی دارند و استفاده از تجهیزات کامپیوتری در ماهیت این جرایم تغییری به وجود نیاورده است. این موارد از قدیمی ترین جرایم این حوزه می باشند و شامل مباحثی مانند تولید محتوای مجرمانه،جعل مدارک ، دزدی و انواع کلاهبرداری اینترنتی می شود که جرایمی مانند آن ها را در دنیای واقعی هم مشاهده می کنیم.
  • ماهیت جرایم دسته ی دوم وابسته به فضای مجازی و تجهیزات رایانه ای می باشد و تا پیش از اختراع رایانه و اینترنت این جرایم وجود نداشتند. مواردی نظیر هک انواع سیستم های رایانه ای و حساب های کاربری اشخاص، هک کیف پول های دیجیتال ،تولید و انتشار ویروس های رایانه ای ، انتشار عکس و فیلم شخصی اشخاص، جرایم مربوط به رمزارز ها و ارز دیجیتال از مهم ترین این جرایم هستند.
در این گونه جرایم سایبری باید به شیوه ی ارتکاب جرم توجه نمود. به دلیل اینکه زمان و مکان بیشتر این جرایم به دقیقا معلوم نمی باشد و شناسایی مجرمان به مراتب سخت تر می باشد. از سویی این پرونده ها اکثرا همراه با موضوعات فنی پیچیده ای هستند که تحلیل بعد حقوقی آن بسیار هائز اهمیت است.

وکیل متخصص جرایم سایبری

حوزه ی جرایم سایبری بسیار پیچیده می باشد و ورود به آن نیازمند علم ، تجربه ، تخصص و آگاهی از ابعاد فنی و حقوقی مسئله می باشد. مسائل گوناگونی در حوزه ی جرایم سایبری جای می گیرند و وکیل سایبری می بایست با کمک تخصص و تجربه ی خود به درست ترین شیوه موضوعات را تحلیل نموده و و به موکل موکل خود برای صدور یک حکم عادلانه یاری رساند.

شیوه ی ثابت کردن دلایل و ماهیت خاص جرایم سایبری به شکلی می باشد که حضور یک وکیل با تجربه و امین را ضروری می کند زیرا برخی از این جرایم با آبرو و اعتبار اشخاص رابطه ی مستقیمی دارند و کوچک ترین سهل انگاری و اشتباهی ممکن است که غیرقابل جبران باشد. در جرایمی نظیر جرایم رمزارز ها و ارز دیجیتال مخصوصا در سطوح کلان آن که مقدار زیادی از دارایی اشخاص به سرقت رفته است این تخصص اهمیت بیشتری دارد زیرا در این حوزه قوانین منظم و یکپارچه ی خیلی کمی وجود دارد.
جرایم سایبری ابعاد حقوقی و کیفری گوناگون و مشابهی دارند.بعضی وقت ها چند جرم به طور همزمان رخ می دهد. در این شرایط حفظ حقوق موکل، دفاع از وی و شیوه ی ثابت نکودن دلایل در دادگاه مسئله ای حیاتی است. چرا که بخشی از این جرایم به عنوان جرایم علیه منافی عفت عمومی شناخته می شوند و تبعاتی دارند که بعضی مواقع این تبعات تا پایان عمر با قربانی همراه هستند.
 

مراحل شکایت ضرب و جرح همسر

  • کلانتری
پس از ساعت اداری هنگامی که امکان اقامه دعوی در دادسرا وجود ندارد،اشخاص جهت جلوگیری ازنابود شدن آثار جرم و علت آن به کلانتری مراجعه می نمایند.
  • دادسرا
برخی اوقات شخص با دلایل و مدارک مورد نیاز جهت اثبات جرم، مستقیما به دادسرا مراجعه نموده و به شکایت و تشکیل پرونده  اقدام می نماید. در این مورد دادسرای عمومی،صالح به رسیدگی محل اتفاق افتادن جرم می باشد. دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به مسئله ی ضرب و جرح زن و شوهر را ندارد.

 مدارک مورد نیاز جهت شکایت ضرب و شتم:

  • مدارک شناسایی شاکی نظیر کارت ملی و شناسنامه
  • شهادت شهود و باقی دلایل
  • صورت جلسه مامور انتظامی اگر که موجود باشد

مجازات ضرب و جرح همسر

در مواردی که ضرب و جرح مسبب آسیب رسیدن به طرف مقابل نگردد و از آن بر بدن او اثری نمانده باشد، شامل مجازات نمی شود ولی چنانچه این ضرب و شتم عمدی باشد و شاکی رضایت ندهد، مرتکب جرم با توجه به نظر قاضی پرونده به مجازات تعزیری درجه 7 محکوم می گردد.
چنانچه در اثر  ضرب و شتم عمدی مرتکب،فرد مقابل به آسیب، شکستگی یا از کار افتادگی اعضا دچار گردیده یا سبب نقصان یکی از حواس پنجگانه ی او شده باشد و نیز در موردی که فرد در اثر ضربه دچار زوال عقل گردد، مرتکب قصاص می شود. در مواردی که با وجود این نوع آسیب ها قصاص امکان پذیر نباشد و کار وی مسبب اختلال در نظم جامعه گردیده باشد، مرتکب به دو تا پنج سال حبس و در صورت تقاضای فرد آسیب دیده به پرداخت دیه محکوم می گردد.
چنانچه مرتکب به وسیله ی چاقو، اسلحه و نظیر آنها مسبب آسیب گردد ولی آسیب وارد شده از انواع ذکر شده در مورد قبل نباشد، مرتکب به سه ماه تا 1 سال حبس محکوم می شود.

دیه ی ضرب و شتم

فرد آسیب دیده قادر است طی شکایت خود یا در طی رسیدگی به دعوا، دیه ی آسیب وارده را مطالبه نماید.مقدار دیه با نظر کارشناس پزشکی قانونی در مورد مقدار و گونه ی جراحت وارده به وسیله ی قاضی دادگاه معین می گردد.

ضرب و شتم و عدم تمکین

بر اساس قانون مدنی چنانچه حضور زن در خانه ی شوهر موجب آسیب بدنی، مالی و شرافتی به وی گردد، قادر خواهد بود تا خانه ی شوهر را ترک نماید.چنانچه زوج دادخواست الزام به تمکین را در دادگاه اقامه کند،زوجه قادر است با ثابت نمودن نداشتن امنیت جانی در خانهی  شوهر از خود دفاع نماید. با ثابت کردن این مسئله در دادگاه،زوجه به بازگشت به خانه ی شوهر مجبور نخواهد بود در عین حال می تواند نفقه اشرا هم دریافت نماید.
چنانچه زوجه بخواهد به این دلیل طلاق بگیرد می بایست در دادگاه کیفری ثابت نماید که این آسیب ها به وسیله ی شوهر ایجاد گردیده است.زوجه قادر است با شهادت شهود، صورت جلسه ی کلانتری و برگه ی کارشناسی پزشکی قانونی این مسئله را ثابت نماید.آنگاه می تواند با استناد به حکم دادگاه کیفری و به دلیل عسر و حرج خود، تقاضای طلاق کند.

طلاق با یکبار ضرب و جرح

ضرب و شتم از مصادیق عسر و حرج به شمار رفته بنابراین زنان به وسیله ی آن قادرند جهت طلاق اقدام نمایند.ولی ضرب و جرح در این مورد می بایست در دادسرا کیفری ثابت گردد. گزارش پزشکی قانونی ضرب و جرح و میزان آن را نشان می دهد و نیز می بایست مشخص گردد که این آسیب ها به وسیله ی چه کسی ایجاد گردیده اند. نهایتا با رای دادگاه کیفری زوجه قادر است دادخواست طلاق بدهد.
 
مجازات کتک زدن همسر
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 6 صفحه بعد